CH2MP_3P2S History of Chemistry

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Josef Budiš, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Contact Person: Helena Pelcová
Timetable
Tue 8:50–9:35 učebna 7
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Finální cíl : Smyslem předmětu je seznámit studenty učitelství chemie se základními etapami vývoje chemie v kontextu s dalšími přírodovědnými disciplinami a společenskovědními skutečnostmi a tendencemi. Jde i o to, přesvědčit studenty, že využívání chemických historických informací ve výuce je pro učitele i žáky didakticky výhodné motivující a někdy i inspirující.
Syllabus (in Czech)
  • Sylabus témat : Historie chemie obecný význam dějin, utváření vztahů mezi přírodou a člověkem, filosofické aspekty dějin přírodních věd. Historie chemie jako kontextová stránka chemického učebního textu, vztah textu a kontextu, vnímání, myšlení, reprodukce a produkce ve výuce, vztah historických poznatků k informativní a formativní stránce učiva, konkrétní aplikace historických poznatků ve výuce chemii, možný didaktický dopad. Předmět přírodních věd, místo chemie v systému věd, základní zákonitosti a etapy vývoje přírodních věd, problémy poznatelnosti světa, věda, význam a smysl vědeckého poznání, přehled základních etap vývoje přírodních věd. Chemie starověku, charakteristika paleolitu a neolitu, doba železná, empirické poznávání přírodních skutečností, starověk jako základ pro formulaci budoucích poznatků, význam zvládnutí ohně. Řecká a římská věda, význam oddělení vědy od techniky, položení základu abstraktních věd, úroveň řecké a římské vědy a techniky, korpuskularismus a teorie čtyř živlů. Islámská kultura, chemie starých Indů, charakteristika Islámu a jeho srovnání s jinými náboženskými směry, islámská kultura jako reakce na helenismus, chemie Indů, návaznost na starověké civilizace. Chemie středověku, charakteristika období, srovnání s helénismem s Islámem, přírodní vědy a náboženství, dějiny alchymie a její přínos pro moderní chemii, iatrochemie a její vztah k alchymii. Období 17. a 18. století, renesance a její dopady na přírodní vědy, význam a dopady flogistonové teorie, korpuskularismus jako základ vědecké chemie, cesty chemie ke kyslíku, Descartes, Boyle, Dalton a Lavoisier. Chemie 19. století, charakteristika tohoto období, integrace a diferenciace v chemii 19. století, od Wohlera po Becquerela, akcelerace přírodovědného poznání, technologizace chemie. Chemie do druhé světové války, konstrukce a destrukce v aplikaci přírodních věd, kvantová mechanika, kvalitativní předěl v chápání chemie, přírodovědné osobnosti 20. století. Podíl českých vědců na rozvoji světové chemie. Perspektivy chemie, computerizace a její dopady ve vědě a vzdělání Věda a umění, jejich jedinečnost a partnerství.
Literature
  • Čížek F., Fajkus B.: Čítanka z dějin chemie a biologie. PřF UK Praha.
  • Engels S., Nowak A.: Chemické prvky historie a současnost. SNTL, Praha 1977.
  • Budiš J. a kol.: Historie chemie slovem a obrazem. Monografie, PdF MU, Brno 1995.
  • Fischer K.: Vorn Werden der Chemie. Obzor, Bratislava, 1980 (skripta ped. Školy, Potsdam, 1980).
  • Novotný V., Banýr J.: Vybrané kapitoly z dějin chemie a chemického průmyslu. PdF UK
  • Budiš J. a kol.: Stručný přehled historie chemie. Učební text PdF MU, Brno 1997.
  • Kolektiv: Malá encyklopedie chemie. Obzor, Bratislava 1980.
  • Další prameny dle vlastního výběru.
  • Bernal J. D.: Věda v dějinách. SPN, Praha 1960.
Assessment methods (in Czech)
Požadavky ke zkoušce : Účast na semináři. Vypracování semestrální práce „Aplikace konkrétního historického tématu v reálné výuce chemie“ (podrobná příprava na vyučovací hodinu). Rozsah max. 3 strany. Úspěšné splnění podmínek písemného testu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/CH2MP_3P2S