PdF:CH2MP_3P5C Chemical Practice - Course Information
CH2MP_3P5C Chemical Practice
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Josef Budiš, CSc. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Josef Budiš, CSc.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education - Timetable
- Tue 11:35–13:15 učebna 7
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Chemistry (programme PdF, M-ZS4)
- Lower Secondary School Teacher Training in Chemistry (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět završuje oborově didaktickou přípravu budoucího učitele chemie na ZŠ. Je zaměřený na realizaci a posuzování praktických pedagogických výstupů studentů. Uplatňuje se metoda mikrovyučování (příprava, nácvik, posuzování a řešení standardních pedagogických situací) a metoda videosimulací (nácvik identifikace, kvalifikace a řešení situací nestandardních – neočekávaných, problémových a konfliktních).
- Syllabus (in Czech)
- Typy uplatňovaných mikrovýstupů : Poznámka : Každý mikrovýstup má specifickou strukturu a zadání, student je nucen je akceptovat, předem se na ně systémově připravit a doložit svoji připravenost protokolem. Na simulované nestandardní situace se naopak očekávají studentovy bezprostřední a okamžité reakce a situační řešení. Mikrovyučování a videosimulace mají preferovat a kultivovat především studentovy sebereflektivní aktivity. Výstup na volné téma. Výklad - monolog na zadané odborné téma. Realizace komentovaného školního chemického pokusu. Umění klást otázky ( rozhovor, frontální opakování, zkoušení). Navození problémové situace, týmové řešení problému. Praktické uplatňování kontextů v různých fázích vyučovací hodiny. Motivace jako praktická a permanentní aktivita učitele. Komplexní analýza simulované neočekávané, problémové, resp. konfliktní situace (identifikace, kvalifikace a řešení). Poznámky k mikrovýstupu : Časový limit výstupu – 3-4 minuty, Zvolené téma Chemismus zvoleného tématu Pojmová strukturace, kvalifikace pojmů, vazby Pokus (charakteristika eduktů a produktů, aparatura, reakční podmínky, didaktická interpretace, bezpečnost, žáka jako pomocník u demonstrace) Interdisciplinární pohled, kontexty, teorie a praxe Eventuální návrh projektu (interdisciplinarita, týmová práce, vazba na praxi, komunikace…)
- Literature
- BUDIŠ, Josef. Cesta k profilu absolventa učitele chemie na ZŠ. In Profil učitele chemie I. první vydání. Hradec Králové: Pedagogická fakulta UHK, 2002, p. 21-27. ISBN 80-7041-856-7. info
- BUDIŠ, Josef and Jiří ŠIBOR. Zkušenosti s profesním výcvikem učitelů chemie pro ZŠ. první vydání. Hradec Králové: Pedagogická fakulta UHK, 2002, p. 22-29. ISBN 80-7041-856-7. info
- Učitel - vyučování - situace. Edited by Josef Budiš - Vladimír Jůva. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995. info
- Assessment methods (in Czech)
- Požadavky k zápočtu : Absolvování Obecné didaktiky chemie a Speciální didaktiky chemie Absolvování předmětu Školní chemické pokusy I a II. Aktivní a praktické zvládnutí videotechniky při pořizování záznamů mikrovýstupů. Aktivní účast v profesním praktiku, absolvování minimálně čtyř mikrovýstupů, aktivní přístup při analýze mikrovýstupů. Vypracování a odevzdání eseje.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/CH2MP_3P5C