PdF:CJ3BP_JUJJ Úvod do studia jazyka - Informace o předmětu
CJ3BP_JUJJ Úvod do studia jazyka a jazykovědy
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová - Rozvrh
- Út 12:30–13:15 učebna 20
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámení se základními jazykovědnými pojmy ve vztahu k rovinám jazyka a se základy jazykovědných disciplín. Student získává obecná poučení o jazyce především z hlediska strukturální lingvistiky, seznamuje se s pojetím národního jazyka a s jeho stratifikací. Poznává jazykovědnou metodologii, seznamuje se s jazykovědnými příručkami a časopisy a s významnými osobnostmi české lingvistiky. Základní informace jsou doplněny poučením o postavení češtiny i jiných jazyků v rámci Evropské unie, o Společném referenčním rámci, funkci Jazykového pasu apod., o postavení češtiny jako jazyka mateřského i cizího ve výuce na základní škole. Součástí obsahové náplně předmětu jsou též stručné dějiny české a zahraniční lingvistiky, nejvýznamnější lingvistické směry (mladogramatická škola, strukturalismus apod.) a jejich nejznámější osobnosti. Zvládnutí tohoto studijního předmětu je předpokladem pro studium dalších jazykovědných disciplín. Zařazeny sem jsou též poučení o významu jazyka a jazykové výuky pro rozvoj komunikačních kompetencí ve vzdělávacím procesu.
- Osnova
- 1. Jazyk a jeho podstata. Znak. Pojem. Význam. Smysl. Jazyk a řeč. Synchronie a diachronie. 2. Řeč a mluvení jako činnost. Mluvní akt. 3. Jazyk, řeč a komunikace (vymezení pojmů). Komunikativní situace, komunikační událost. 4. Komunikativní funkce jako projev záměru mluvčího. Komunikační kompetence a její úloha ve vzdělávacím procesu. Úloha komunikace v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnaziální vzdělávání (pilotní verze). Nejčastější bariéry v rozvoji komunikačních kompetencí. 5. Jazyky přirozené. Původ, vznik a vývoj přirozeného jazyka. Fylogeneze jazyka. Jazyky umělé. Druhy umělých jazyků a jejich funkce v současné komunikaci. Perspektivy umělých jazyků. Ontogeneze jazyka. Stádia vývoje dětské řeči v předškolním a školním věku, souvislost vývojového stadia dětské řeči a rozvoje komunikačních kompetencí. 6. Jazyk národní. Dialekty. Jazyková situace. Bilingvismus, jeho původ a význam v současné společnosti. Diglosie v jazykové komunikaci. Jazyková politika. Jazyková kultura. Postavení češtiny jako jazyka mateřského a jazyka cizího. Jazykový pas. Společný referenční rámec, stupně znalosti jazyků. 7. Funkce jazyka. Jazyk a myšlení. Jazyk a společnost. 8. Struktura jazyka. Jazykové roviny. Jednotky jazykových rovin (foném, morfém, syntagma, věta, text). Gramatické kategorie. 9. Kritéria klasifikace jazyků. 10. Lingvistika. Lingvistické disciplíny. Základní lingvistické pojmy. 11. Lingvistika a jiné disciplíny (sémantika, pragmatika, filozofie). Tzv. pomezní disciplíny (psycholingvistika; paralingvistika; pragmalingvistika, sociolingvistika, etnolingvistika).. 12. Nástin vývoje lingvistiky od starověku do současnosti. Období předvědecké a vědecké. Historicko-srovnávací metoda. Strukturalismus, jeho podoby, jeho vývoj. Generativní gramatika. Závislostní syntax. 13. Významné osobnosti české a zahraniční lingvistiky.
- Literatura
- HIRSCHOVÁ, Milada. Pragmatika v češtině. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, 243 s. ISBN 8024412837. info
- Úvod do studia jazyka. Edited by Jiří Černý. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1998, 243 s. ISBN 80-85839-24-5. info
- MACHOVÁ, Svatava a Milena ŠVEHLOVÁ. Sémantika & pragmatika jako lingvistické disciplíny. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1996, 190 s. ISBN 80-86039-05-6. info
- ČEJKA, Mirek. Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). In Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. ISBN 80-210-1393-1. info
- ČERMÁK, František. Jazyk a jazykověda : (přehled). 1. vydání. Praha: Pražská imaginace, 1994, 251 stran. ISBN 8071101494. info
- SAUSSURE, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Edited by Albert Sechehaye - Charles Bally - Tullio De Mauro, Translated by Fran. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1989, 467 s. ISBN 8020700706. info
- PALEK, Bohumil. Základy obecné jazykovědy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 285 s. ISBN 8004229379. info
- Vývoj odborných zájmů o češtinu. Edited by Radoslav Večerka. Vyd. 1. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1988, 140 s. info
- ERHART, Adolf. Základy jazykovědy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 185 s. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Požadavkem ke kolokviu je znalost látky dané osnovou. Detailnější okruhy viz adresa http://www.ped.muni.cz/wczlang/CJ3BP_JUJJ.html Kolokvium probíhá formou ústního pohovoru.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1212
Studium předmětu předpokládá znalosti jazykovědné terminologie a praktické znalosti jazykovědných disciplín (zvuková stránka řeči, tvarosloví, skladba, tvoření slov, nauka o slovní zásobě, sloh) v rozsahu osnov pro gymnázia. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/CJ3BP_JUJJ