OP3BP_DOPP Obecná pedagogika - přednáška

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. PhDr. Mojmír Stojan, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Rozvrh
Út 9:45–11:25 učebna 24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Uvedení do oboru pedagogika, institucionální a informační báze pedagogiky, metodologická a teoretická východiska pro další pedagogické disciplíny, pojetí a obsah základních pedagogických kategorií, vědeckovýzkumná metodologie pedagogiky
Osnova
  • Funkce pedagogické propedeutiky Informační a institucionální báze pedagogiky Pojetí výchovy Pojetí pedagogiky Konstituování edukační soustavy, atributy edukačních soustav Výchovné cíle Sociální role a výchovné složky osobnosti Osobnost pedagoga Objekt výchovného působení Výchovné prostředky Druhy, metody a techniky pedagogického výzkumu Význam pedagogického výzkumu
Metody hodnocení
Okruhy ke zkoušce: Funkce pedagogické propedeutiky. Základní orientace ve spektru věd o výchově. Informační a institucionální báze pedagogiky. Charakteristika základní soudobé pedagogické literatury, elektronická média. Klíčová pedagogická pracoviště v ČR. Pojetí výchovy. Výchova a socializace, hodnotová orientace výchovy. Pojetí pedagogiky. Struktura pedagogiky. Soustava pedagogických disciplín, jejich předmět a význam. Druhy a význam pedagogického výzkumu. Fáze, metody a techniky výzkumu. Výchovné cíle, jejich charakteristika a harmonizace. Příprava jedince pro sociální role. Složky výchovy. Pojetí výchovy a vzdělávání, moderní koncepce edukace. Pedagog. Osobnost pedagoga, jeho vzdělání a kompetence. Objekt výchovy. Osobnost dítěte, žáka, studenta, klienta. Výchovné prostředky. Materiální a nemateriální prostředky, jejich charakteristika. Význam práce, hry, umění, sportu a masmédií v edukaci. Organizační formy edukačního procesu. Školní a mimoškolní výchova, zájmová činnost.
Informace učitele
Literatura Základní: PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky.Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4. STOJAN, M. Přehled obecných pedagogických kategorií. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000. ISBN 80-7204-228-9. SPOUSTA, V. aj. Vádemékum autora odborné a vědecké práce. Brno: Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2387-2. SKALKOVÁ, J. aj. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN,1983. Doporučená: PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozš. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2013, podzim 2014.