PdF:OP3BP_DPO2 Didaktika praktického vyuč.2-O - Informace o předmětu
OP3BP_DPO2 Didaktika praktického vyučování 2 - O
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Pavla Stejskalová (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65 - Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (2)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Cíle předmětu
- Souvislosti mezi příslušným oborem, jeho vědeckým poznáním a odborným výcvikem nebo výukou praxe jako vyučovacími předměty. Tvůrčí rozvíjení a racionální uplatňování vyučovacích forem, metod a prostředků při výuce praktických činností.
- Osnova
- Stručný sylabus: Systémy praktického vyučování vývoj systémů PV rozbor a hodnocení základních systémů PV Cíle vzdělávání v praktickém vyučování pojetí učebního (studijního) oboru stanovení pedagogických cílů v PV vymezování výcvikových a výchovných cílů Obsah praktického vyučování učební dokumenty, charakteristika učebního – studijního oboru, profil absolventa, učební plán, učební osnovy výběr učiva podle obsahu pracovní činnosti v oboru složky učiva a jejich funkce, členění pracovního procesu a didaktické členění obsahu učiva diferenciace učiva, základní a rozšiřující učivo výstavba obsahu učiva PV modernizace obsahu učiva Vyučovací prostředky praktického vyučování nemateriální prostředky PV, organizační opatření, organizační formy, a metody, jejich uplatnění v jednotlivých formách výuky materiální prostředky - výrobní prostředky a předměty, didaktické materiální prostředky faktory ovlivňující volbu vyučovacích prostředků Výchova k bezpečné práci a ochraně zdraví, výchova k péči o životní prostředí uplatnění vhodných metod a volba materiálních didaktických prostředků Hodnocení v odborném výcviku hodnocení výsledků dosahovaných žáky, způsoby hodnocení dílčích výsledků, souborných prací, cvičných a produktivních prací zadávání kontrolních prací a jejich hodnocení Vedení pedagogické dokumentace rozpisy učiva (plány tématické, koordinační a přeřazovací) evidence PV (deník evidence) příprava mistra odborné výchovy a učitele praxe na výuku Odborná praxe žáků časový plán zařazení a rozmístění žáků na pracovištích, jejich střídání činnost učitelů OV a instruktorů Závěrečné a maturitní zkoušky obsah a organizace metodická a materiální příprava zkoušek Adaptace absolventů na nových pracovištích sledování jejich uplatnění zpětná vazba pro zkvalitňování práce v SOU a SOŠ Metodika výuky odborného výcviku a praxe příslušného oboru rozbor vybraného učiva PV podle osnov rozpracování tématického celku (tématu) na základě didaktické analýzy volba vhodných vyučovacích metod, forem a materiálních prostředků postup a obsah metodické a materiální přípravy učitelů OV
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Okruhy ke zkoušce: Osobnost mistra odborné výchovy a učitele praxe na SOŠ Základy učení senzomotorickým dovednostem Systémy praktického vyučování Cíle vzdělávání v praktickém vyučování Vyučovací prostředky praktického vyučování Obsah praktického vyučování, modernizace obsahu učiva, výběr učiva a diferenciace učiva Výchova k bezpečné práci a ochraně zdraví, výchova k péči o životní prostředí Hodnocení v praktickém vyučování Vedení pedagogické dokumentace Odborná praxe žáků Příprava mistra odborné výchovy a učitele praxe na vyučování Druhy výukových prací Závěrečné a maturitní zkoušky Uplatňování odborníků v praxi Volba vhodných vyučovacích metod, forem a materiálních prostředků při výuce v příslušném oboru Základy učení senzomotorickým dovednostem Systémy praktického vyučování Cíle vzdělávání v praktickém vyučování Vyučovací prostředky praktického vyučování Obsah praktického vyučování, modernizace obsahu učiva, výběr učiva a diferenciace učiva Výchova k bezpečné práci a ochraně zdraví, výchova k péči o životní prostředí Hodnocení v praktickém vyučování Vedení pedagogické dokumentace Odborná praxe žáků Příprava mistra odborné výchovy a učitele praxe na vyučování Druhy výukových prací Závěrečné a maturitní zkoušky Uplatňování odborníků v praxi Volba vhodných vyučovacích metod, forem a materiálních prostředků při výuce v příslušném oboru Další požadavky na studenta: Příprava projektu výuky zvoleného tématického celku a dvou vyučovacích jednotek
- Informace učitele
- Literatura: Základní: ČADÍLEK, M. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 1995, 134 s. ISBN 80-210-1081-9. ČADÍLEK, M. Pedagogické minimum pro mistry technických oborů Brno: Cech topenářů a instalatérů České republiky, 1999. ISBN 80-86208-03-6 BAJTOŠ, J. Základy didaktiky technickej výroby . Prešov : Prešovská univerzita, 1999 ISBN 80-88722-46-2 FORMAN, K. Úvod do didaktiky odborného výcviku pro mistry odborné výchovy . Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995 ISBN 80-7067-527-6 DOPORUČENÁ: VINTR, J. Úvod do didaktiky odborného výcviku . České Budějovice : Jihočeská univerzita, 1998 ISBN 80-7040-292-
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/OP3BP_DPO2