PdF:SC4KC_PEDP Pedagogical propedeutics - Course Information
SC4KC_PEDP Pedagogical propedeutics
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 0/0/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Prerequisites
- - passing of knowledge test (achievement of 60%) - writing of two pages essay on submissed subject
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education (programme PdF, C-CV, specialization Druhý modul)
- Course objectives
- The purpose of courses in subject Basics of pedagogy is to map basic pedagogical disciplines, constructs, methods and theories. The basic line of studies represents analysis of contamporary pedagogical – educational problems and the process of euducational transformation of czech educational system after the year 1989. Teh aim of the courses is to estabilish by students basic knowledges in the branch of structure and function of pedagogy as a science.
- Syllabus
- 1. Conception and subject fo pedagogy. 2. Basic pedagogical categories. 3. Czech pedagogical – educational system. 4. Essence of new eduaction movement, reformative pedagogy. 5. Significant educational documents in „afer november“ czech pedagogy, curricullum. 6. Individual and social signification of education. 7. Family. 8. Pedagogical skills of teacher. 9. Evaluation of pupils. 10. Educational conceptions of chosen pedagogues.
- Literature
- KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005, 113 s. ISBN 8086666247. info
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: přednáška Typ zkoušky: písemný test Podmínky k absolvování předmětu: - min. 60 % úspěšnost ve vědomostním testu - napsání dvoustránkové eseje na zadané téma (vložení do e-learningu) - známka je výsledkem hodnocení v testu (viz okruhy otázek ke zkoušce) a kvality zpracované eseje.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin. - Teacher's information
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=754
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SC4KC_PEDP