PdF:SC4MK_ANDR Andragogic - Course Information
SC4MK_ANDR Andragogic
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 0/0/1. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education (programme PdF, N-PD)
- Social Education (programme PdF, N-PD, specialization Čtvrtý modul)
- Course objectives
- Whole life learning and education is a social phenomeon. The subject introduces various themes of andrgogic, that means education of adults in conditions of our state and in abroad.
- Syllabus
- Andragogic, it is significance and mission, present situation in education of adults. Education and fostering of adults in context of present society in our republic and abroad. Theory of didactic learning of adults. Didactical forms. Didactic methods. Teaching of adults as a communicational process, creativity of adults. Selfeducation and selftraining of adults. Freetime of adults and adult in freetime. New trends in education and teaching of adults. Requalification, distance studies, etc. Offer of educational programs meant for adults (prisons, social work etc.)
- Literature
- BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
- RABUŠIC, Ladislav. Česká společnost stárne (Czech Society is Ageing). 1. vyd. Brno: Georgetown, Masarykova univerzita, 1995, 192 pp. Spisy Masarykovy univerzity, Filozofické fakulty. ISBN 80-210-1155-6. info
- PACOVSKÝ, Vladimír. O stárnutí a stáří. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1990, 135 s. ISBN 80-201-0076-8. info
- HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1989, 407 s. ISBN 80-7038-158-2. info
- ŠVANCARA, Josef. Psychologie stárnutí a stáří. 2., přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 111 s. URL info
- Assessment methods (in Czech)
- Témata pro samostatnou práciPosuďte sociální mobilitu a změny v životních šancích současné společnosti a reakce na ně. Demokratizace společnosti příležitost k sociálnímu vzestupu jedince, dalšími opěrnými body mohou být: otázka zaměstnanosti, role vzdělávání a podnikání, vnímání změn v životních šancích. Vzdělávání v postproduktivním věku, sociální situace seniorů u nás a ve světě, stárnutí populace, atd.Studium literatury, seznámení s problematikou.Recenze vybrané publikace, článku, skript, atd. Rozsah 1 strana, odevzdat 2.4.Podmínky k zápočtu:Vytvořit projekt, který by měl ambice řešit nějaké téma z problematiky vzdělávání dospělých. Projekt musí mít náležitosti kladené na tento druh práce grantová agentura, předloha projektu, atd. Rozsah 5 stran, řádkování 1,5; velikost písma 12, na třech stranách podrobný popis projektu.Projekt bude odevzdán nejpozději 3.12.2005 zhodnocení projektů studenti obdrží přehled a hodnocení všech projektůKonkrétní témata:rekvalifikační kurz, vzdělávací program, volnočasovou aktivitu pro konkrétní věkovou skupinu, návrh do programu celoživotního vzdělávání, vzdělávání v podnicích a organizacích, vzdělávání seniorů (univerzity třetího věku), osvětová školení, korespondenční kurz, řešení lokální, regionální aj. problematiky, atd.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SC4MK_ANDR