PdF:SP2BP_SP1b Specialisation 1b - Course Information
SP2BP_SP1b Specialisation 1b Teaching the Mentally Impaired
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 0/4/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Timetable
- Tue 12:30–16:00 učebna 51
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Special Education (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Special Education (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives
- Psychopaedia Mentally disabled, aetiology, classification of mentall disability, diagnostics, charakteristics of individual grades, education and upbringing of mentally disabled, system of schools, special educational centres, special metodologies, alternative forms of communication, pre-professional and professional work with mentally disabled, legislation, social care institutions, stacionary centres, charity and non-state organizations.
- Syllabus (in Czech)
- Témata bakalářských prací: Chráněné bydlení a arteterapie Možnosti socializace absolventů speciálních škol Problematika volného času u mentálně postižených Ústavní péče a vzdělávání Výchova a vzdělávání dětí s mentální retardací v ÚSP
- Literature
- ŠVARCOVÁ. I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000
- ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost. Edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: UK, 2005. ISBN 80-246-0992-4.
- PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
- VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: UP, 1992
- FRANIOK, P. Osoby s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2005.
- BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3.
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní (speciální) pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
- PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
- VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
- Assessment methods (in Czech)
- Ústní zkouška, anotace prostudované literatury ke zkoušce. Povinná docházka a aktivní účast v semináři.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SP2BP_SP1b