SP3MP_SP4d Specialisation 4d Teaching the Hearing Impaired with Sign Language

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/4/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
Souralová (lecturer), PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Wed 15:15–16:55 učebna 52
Prerequisites (in Czech)
Studenti, kteří si zvolí tuto specializaci musí splňovat následující požadavky: 1. v průběhu studia absolvovali volitelný seminář Komunikace sluchově postižených 2. absolvovali kurz znakového jazyka v organizaci pro sluchově postižené v rozsahu min. 6 měsíců 3. úroveň jejich znakové zásoby je v rozsahu prvních dvou dílů výukového programu - Langer, J., Ptáček, V., Dvořák, K. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk. Olomouc: UP PdF, 2004, ISBN 80-244-0846-5 (zakoupit je možné na www.frpsp.cz, příp. prodejna skript PdF MU, Brno)
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Organization helping people with hearing impairment, hearing disorders, classification, prevention, individual speciality, history of care of people with hearing impairment, psychological peculiarities of people with hearing disabilities, principles and work methods, technical aids, various ways of commmunication, sign language, interpreting, total communication, bilingual methods, specifics of work with people with hearing impairment and deaf people, early intervention, educational proces of hearing impaired children, condition of integration, employ of hearing impaired, special care of deafblind people.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Obor surdopedie, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu, klasifikace sluchových vad, historický vývoj koncepcí vyučování, průkopníci vzdělávání neslyšících. 2. Význam sluchu, anatomie a fyziologie sluchového ústrojí, etiologie sluchového postižení, metody vyšetření sluchu, diagnostika sluchového postižení, důsledky sluchové vady, psychologické zvláštnosti sluchově postižených. 3. Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u sluchově postižených, přípravné období a vlastní vývoj řeči u sluchově postiženého dítěte, jazykové roviny, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické, modulační faktory. 4. Charakteristika a význam mezilidské komunikace, komunikační formy slovní a neslovní podstaty u sluchově postižených, mimika, odezírání, pomocné artikulační znaky, prstová abeceda, současné trendy intrakulturní a interkulturní komunikace. 5. Vizuálně motorické komunikační systémy - sociolingvistické a psycholingvistické aspekty komunikace osob se sluchovým postižením, postavení znakového jazyka ve společenství neslyšících znaky přirozeného jazyka, foneticko fonologická stavba znakového jazyka, specifické rysy znakového jazyka verbální a neverbální složka, tlumočení znakového jazyka, etický kodex tlumočníka znakového jazyka. 6. Individuální sluchová protetika, přístroje a pomůcky pro individuální logopedickou péči a sluchovou výchovu, kompenzační pomůcky a jejich význam, metodika práce se sluchadly, podmínky přidělení kochleárního implantátu, výběr kandidátů, předoperační příprava, logopedická péče před a po implantaci. 7. Střediska rané péče, speciálně pedagogická centra, formy spolupráce s rodinou, situace rodičů sluchově postiženého dítěte, zdravotnická péče, depistáž, speciálně pedagogická diagnostika, výběr školského zařízení, včasná sluchově řečová výchova. 8. Systém vzdělávání u sluchově postižených, předškolní zařízení, základní škola pro sluchově postižené, OU, SOU, SOŠ, SŠ pro sluchově postižené, vysoké školy, organizace vyučování, orální metoda, totální komunikace, bilingvální výchova, sluchově postižený pedagog. 9. Integrace sluchově postižených do běžných zařízení, podmínky integrace, spolupráce s SPC, služby poskytované SPC integrovaným žákům, učitelům běžných škol a rodičům, možnosti a průběh socializace osob se sluchovým postižením. 10. Problematika profesní orientace, možnosti využití tlumočnických služeb v ČR, organizace sluchově postižených, kluby neslyšících, volnočasové aktivity, kulturní definice hluchoty, neslyšící X Neslyšící. 11. Péče o jedince se sluchovou a další přidruženou vadou, současné pojetí vícenásobného postižení, pojetí a klasifikace hluchoslepoty, etiologie, možnosti vzdělávání, program péče, komunikační systémy hluchoslepých. 12. Ověření praktických dovedností při komunikaci s rodilými mluvčími znakového jazyka.
Literature
  • BULOVÁ, Alena. Komunikace sluchově postižených (Comunicattion of hearing handicaped people). In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, p. 63-67. ISBN 80-85931-51-6. info
Assessment methods (in Czech)
Závěrečná zkouška je rozdělena do tří částí - písemná, ústní a praktická zkouška ze znakového jazyka.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
General note: Student volí jednu kombinaci atestační přípravy, která má dvě na sebe navazující části (2. a 3. semestr).
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Autumn 2006.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SP3MP_SP4d