PdF:SP4RC_ZSP5 Introduction to Special Ed. 5 - Course Information
SP4RC_ZSP5 Introduction to Special Education 5 - Teaching the Visually Impaired
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 0/0/8. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, C-CV)
- Course objectives
- Categories of people with visual impairment, occurrence and causes, children with low vision, blind children, children with multiple handicap, deafblind children, peculiarities of psychical processes by visually impaired people, system of schools for visually handicapped, counselling, special educational centres, technical aids, visual stimulation, mobility, guide dogs.
- Syllabus
- 1. Paradigm of pedagogy of visually impaired. History and development of support of visually impaired in the Czech republic and abroad. 2. Impact of visual impairment on personality of an individual (reception, thinking, attention, behavior, speech). Psychomotor development of a severly visually impaired child. 3. Anatomy of an eye. 4. Physiology of vision. Development of vision. 5. Impairments and defects types, etiology. Examining of vision and visual functions. 6. Early intervention theoretical background, forms and service. Centres of early intervention for visually impaired children and their families. 7. A child with visual impairment in a preschool age. (preschool support and care, children with low vision and problems with binocular vision). 8. A child with visual impairment in a school age. Education of pupils with visual impairment. 9. Educational system of pupils with visual impairment in the Czech republic. Teaching Braille. 10. Integration/ Inklusion. Current trends in care and education of visually impaired in the Czech republic and abroad. 11. Care and support of people with gained visual impairment - Tyfloservis o.p.s., Tyflocentrum o.p.s., SONS, Centre of social care, Centre of rehabilitation and retraining in Prag-Dědina. 12. Mobility. 13. A child with multiple impairment. Education of deaf-blind people.
- Literature
- KEBLOVÁ, A. Integrované vzdlávání dtí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65
- EHÁK S. a kol. Oní lékaství. Uebnice pro lékaské fakulty. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p., 1989. ISBN 08-033-89
- ÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakov tžce postižených . Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991
- PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido 2006. ISBN 80-7315-120-0.
- VÁGNEROVÁ, M., Hadj Moussová, Z., Psychologie handicapu, Karolinum, Praha, 2001
- VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dtského vku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X
- JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakov postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8
- KEBLOVÁ, A. Kompenzaní pomcky pro zrakov postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1996
- VOKURKA, M., HUGO, J. a kol. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2000. ISBN 80-85912-38-4
- SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdlávání hluchoslepých dtí I, II, Scientia, Praha 2000
- KVTOOVÁ-ŠVECOVÁ, L., KUDELOVÁ I., Malé dít s tžkým poškozením zraku, Paido, Brno, 1996
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální (Integrative special education. Integration of school and social.). 2nd ed. Brno: Paido Brno, 2004, 463 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 289 s. ISBN 8024402319. info
- ŘEHŮŘEK, Jaroslav and Dětská oční klinika DN Brno,a LF MU Brno. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení (Reeducation and management of involved sight in mixed involvement .). 1999th ed. Brno: PAIDO, 1999, 94 pp. Možnosti reedukace zraku při kombin, postižení. ISBN 80-85931-75-3. info
- ŠVECOVÁ, Lea. Výchova a vzdělávání dětí se zrakovými vadami (The education of children with visual impairment). In Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999, p. 27-40. ISBN 80-85931-75-3. info
- KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 66 s. ISBN 8085931508. info
- MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 1998, 85 s. ISBN 8085931605. info
- Assessment methods (in Czech)
- Výuka formou semináře, ukončení úspěšným složením ústní zkoušky a vypracováním seminární práce.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SP4RC_ZSP5