PdF:SPSPC_USPP Intr. to Special Ed. - Course Information
SPSPC_USPP Introduction to Special Education
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 0/8/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, C-CV)
- Course objectives
- Current concept of special education and its position in system of scientific disciplines, basis categories and methods of special education, comprehensive system of care of handicapped in Czech Republic, comparison with foreign countries, integration, inclusion. Therapies. Autism.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Speciální pedagogika pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie 2. Integrace pojem, terminologie, formy integrace, možnosti integrace v současnosti 3. Legislativa týkající se školské problematiky a integrace zákony, vyhlášky, metodické pokyny 4. Diagnostika pojem, předmět, cíle, metody, terminologie 5. Pedagogicko psychologický poradenský systém složení, SPC, PPP a rozdíl mezi nimi 6. Tělesné postižení charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání, DMO, LMD, osobní asistence 7. Mentální postižení - charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie 8. Zrakové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání 9. Sluchové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika 10. Narušená komunikační schopnost - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora, možnosti vzdělávání 11. Specifické poruchy učení - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání 12. Poruchy chování - charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení 13. Autismus - charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání 14. Kombinovaná postižení - charakteristika, klasifikace, možnosti vzdělávání 15. Vzdělávání romského etnika 16. Alternativní a augmentativní komunikace charakteristika, jednotlivé systémy 17. Chronická onemocnění, alergie, astma, epilepsie 18. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, herní terapie 19. Terapie ve speciálně pedagogické péči canisterapie, hipoterapie
- Literature
- CHVÁTALOVÁ, I. Jak se žije dětem s postižením. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-588-1.
- BAZALOVÁ B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno : MU 2006.
- PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální.. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SPSPC_USPP