SV4BP_ZSP3 Basics of special pedagogy 3 - logopaedics

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Mon 10:40–11:25 učebna 53
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Speech therapy education, main tasks, multidisciplinary communication, speech therapist, assistant, qualification and personality of speech therapist, current system of intervention in the Czech Republic, communication, process of communication, reflex circle of communication, speech development, conditions of the proper speech development, characteristics of the language levels, phonetics research of the base, phonetic methodology, anatomy and physiology of the speech organs, speech therapy intervention, - primary, secondary, third, influence of the speech ontology, exercises, disordered commutation abilities, etiology, classification and characteristic of the speech disorders, possibilities of the speech therapy intervention, system of special schools for pupils with speech disorders, counseling system.
Syllabus (in Czech)
  • Okruhy ke zkoušce: 1. Logopedie předmět, základní úkoly, postavení v systému věd. Logoped, logopedický asistent. 2. Logopedická prevence primární, sekundární, terciární. Ovlivňování přirozeného vývoje řeči, výchova ke správné výslovnosti. 3. Komunikace, komunikační proces, verbální, nonverbální komunikace. 4. Historický přehled péče o osoby s poruchami komunikačních schopností. Významné osobnosti logopedie. 5. Organizace logopedické intervence v ČR (rezort školství, rezort zdravotnictví, rezort práce a sociálních věcí) 6. Poradenství (SPC, PPP). Vznik, hlavní úkoly, personální obsazení. 7. Fonetika. Rozdělení hlásek v českém jazyce. Tvoření samohlásek a souhlásek. 8. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů (ústrojí respirační, fonační, artikulační). 9. Ontogeneze řeči z logopedického aspektu, jazykové roviny v ontogenezi řeči 10. Speciálně pedagogická diagnostika logopedická 11. Přístroje a pomůcky používané v logopedické praxi. 12. Narušená komunikační schopnost vymezení, klasifikace narušené komunikační schopnosti. 13. Poruchy vývoje řeči. Opožděný vývoj řeči. 14. Vývojová dysfázie specificky narušený vývoj řeči. Etiologie, symptomatologie, péče o dysfatické jedince. 15. Dyslálie etiologie, klasifikace, symptomatologie. Zásady korekce hlásek. 16. Poruchy zvuku řeči huhňavost, palatolálie. 17. Dysartrie etiologie, symptomatologie, klasifikace. 18. Neurotické a psychotické poruchy řeči mutismus, elektivní mutismus, surdomutismus. Péče o jedince s neurotickými poruchami řeči. 19. Poruchy tempa a plynulosti řeči balbutie, tumultus sermonis. Etiologie, symptomatologie, logopedická intervence. 20. Poruchy hlasu etiologie, klasifikace. Zásady hlasové hygieny. 21. Specifické poruchy učení, řeč dětí se SPU. 22. Symptomatické poruchy řeči etiologie, řeč jedinců s poruchami hybnosti, řeč mentálně retardovaných jedinců, charakteristické rysy řeči těžce zrakově postižených jedinců. 23. Afázie charakteristika postižení, etiologie, symptomatologie. 24. Augmentativní a alternativní komunikace význam, užití, výhody a nevýhody AAK.
Literature
  • KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5.
Assessment methods (in Czech)
Předmět bude ukončen zkouškou, požadavkem ke zkoušce je vypracování seminární práce na určené téma
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SV4BP_ZSP3