SV4MP_IKSP Competentions in the multicultural education

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Timetable
Wed 9:45–11:25 učebna 33
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The subject deals with actual question of intercultural coexistence in intercultural society and stresses position and authorizations of scial pedagogue in this problematics. It comes out from problematics of interculturalism as an actual theme, education to tolerance and understanding amnog nations by force of various areas of social pedagogy, education against racism and violence as parts of human education and teaching, interculturality, area of intercultural education – migration, minorities, religions, discrimination of chosen groups in society through the form of game activities.
Syllabus
  • Intercultural education – significance and mission in context of time. Interculturalism as a future challenge. Migration – history and present, migrating strangers comming to our land. Ethnic minorities in our republic, brief characteristic. Roma question, status of Roma people in our society, Roma nation and it is social cituation in majority enviroment. Anti-Semitism as neverending hate towards Jewish people, history, present, future. Discrimination of of some groups in society (homosexual minorities, discrimination of women, displays of intoleration towards handicaped people, extremism). Religion – searching for common, empathy and toleration. Education to tolerance and against racism as indispensable part of helping proffessions.
Literature
  • Přemysl Pitter a multikulturní výchova romských žáků : 4. setkání Hnutí R : překonávání bariér ve vzdělávání (Variant.) : 4. setkání Hnutí R : v Praze 1.-2. prosince 1995 : Přemysl Pitter a multikulturní výchova romských žáků : (cesty k překonávání barié. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Vydání 1. Praha: Triton, 2006, 263 stran. ISBN 8072548662. info
  • GULOVÁ, Lenka, Ema ŠTĚPAŘOVÁ and Tomáš DVOŘÁČEK. Multikulturní výchova pro kombinované studium. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2005. E-learningová podpora výuky. info
  • JEMELKA, Petr. Filosofie a multikulturní výchova (Philosophy and multicultural Education). In GULOVÁ, Lenka and Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. 1st ed. Brno: PdF MU Brno, 2004, p. 61-63. ISBN 80-86633-14-4. info
  • SEKOT, Aleš. Multikulturní výchova - nedílná součást studia sociální pedagogiky (Multicultural education - integral part of the study of social pedagogy). In Sborník příspěvků absolventů, studentů a učitelů oboru sociální pedagogika. 1st ed. Brno: IMS, 2004, p. 77-86. ISBN 80-9029836-4-6. info
  • GULOVÁ and ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-86633-14-4. info
  • NĚMEC, Jiří. Multikulturní výchova v dnešní společnosti. 2003. info
  • MACHALOVÁ, Tatiana. Lidská práva proti rasismu. Vyd. 1. Brno: Doplněk, 2001, 263 s. ISBN 80-7239-099-6. info
  • JANÍK, Tomáš. Multikulturní výchova. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001, p. 93-96. ISBN 80-7315-011-2. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
  • FRANIOK, Petr. Multikulturní výchova jako prevence intolerance a rasismu. Pedagogická orientace. Brno, 1998, No 1, p. 65-68. ISSN 1211-4669. info
  • FIALA, Petr. Politický extremismus a radikalismus v České republice (Political Extremism and Radicalism in the Czech Republic). 1st ed. Brno: MU, 1998, 400 pp. ISBN 80-2101798-8. info
  • Výchova k toleranci a proti rasismu :sborník : zdroje a formy rasismu a netolerance, informace o národnostních menšinách, hry a cvičení pro žáky a studenty. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 203 s. ISBN 80-7178-285-8. info
Assessment methods (in Czech)
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, exkurzích a interkulturních programech, příprava interkulturní aktivity (hry, sou-těže, metodiky, atd.) pro vlastní vystoupení v rámci semináře, požadavek směrem ke kreativitě studentů, součástí je zá-klad-ní interkulturní výcvik v rámci jednotlivých témat předmětu. Přípravu k vlastnímu vystoupení studenti zpracují do pí-sem-né formy, součástí předmětu je vytvoření portfolia, zásobníku nejrůznějších metodik, nápadů a inspirací pro práci v ob-las-ti multikulturalismu. Studenti zpracují vlastní vystoupení do písemného textu jehož součástí je portfolio, zásobník herních aktivit, činností a metodik za-měřených na multikulturní témata a určených pro metodickou práci s dětmi, mládeží i dospělou populací.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
Teacher's information
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1156
The course is also listed under the following terms Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SV4MP_IKSP