VY3DC_ZAPE Basics of pedagogy

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
15/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Prerequisites
- passing of knowledge test (achievement of 70%) - writing of three pages essay on submissed subject
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The purpose of courses in subject Basics of pedagogy is to map basic pedagogical disciplines, constructs, methods and theories. The basic line of studies represents analysis of contamporary pedagogical – educational problems and the process of euducational transformation of czech educational system after the year 1989. Teh aim of the courses is to estabilish by students basic knowledges in the branch of structure and function of pedagogy as a science.
Syllabus
  • 1. Conception and subject fo pedagogy 2. Basic pedagogical categories 3. Pedagogy as a science, relation of pedagogical theory and practice. 4. Essence of new eduaction movement, reformative pedagogy. 5. Significant educational documents in „afer november“ czech pedagogy, curricullum. 6. European dimension in education. 7. Individual and social signification of education. 8. Evaluation of child. 9. Family. 10. Educational conceptions of chosen pedagogues. 11. Introduction to comparative pedagogy.
Literature
  • BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • NOVÁČKOVÁ, Jana. Mýty ve vzdělávání : o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. 3. aktualiz. vyd. Kroměříž: Spirála, 2006, 48 s. ISBN 8090187382. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005, 113 s. ISBN 8086666247. info
  • TONUCCI, Francesco. Vyučovat nebo naučit? Translated by Stanislav Štech. Praha: UK, 1991, 65 s. ISBN 80-901065-1-X. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: přednáška Předpoklady k absolvování předmětu: - min. 70 % úspěšnost ve vědomostním testu - napsání třístránkové eseje na zadané téma Známka je výsledkem hodnocení v testu (viz okruhy otázek ke zkoušce) a kvality zpracované eseje.
Language of instruction
Czech
Teacher's information
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=754
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/VY3DC_ZAPE