ZS1MK_AT3 Aplikace techniky 3 - Didaktika

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0/4. 4 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v předmětech obsahujících praktické činnosti technického charakteru a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologií. Zejména jde o osvojení vědomostí a dovedností pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.
Osnova
  • 1. Praktické činnosti a informační výchova v systému základního vzdělávání. 2. Technologie vyučování praktickým činnostem na základní škole – teorie vyučování (formy, zásady, metody, prostředky). 3. Příprava a realizace vyučovacího procesu. Mezipředmětové vztahy. 4. Úloha učitele v procesu osvojování praktických technických vědomostí, dovedností a návyků. Úloha motivace. 5. Konkrétní didaktika v oblasti praktických činností s materiály, stavebnicemi a přírodninami. Problematika ekologie. 6. Samostatná tvořivá činnost žáků na základní škole. 7. Využití výpočetní techniky pro rozvoj intelektuálních dovedností. 8. Konkrétní didaktika v oblasti práce s počítačem. 9. Exkurze a její didaktické využití.
Metody hodnocení
Vypracování dvou příprav na vyučovací hodiny praktických činností pro I. stupeň základní školy. Volba vhodných vyučovacích forem, metod a prostředků.
Informace učitele
1. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998. 2. CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha, Portál 1994. 3. FRIEDMANN, Z. Didaktika technické výchovy. Brno, MU 2001. 4. FRIEDMANN, Z. Technické předměty na základní škole. Brno, MU 1997 5. KALHOUS, Z. a kol. Školní didaktika. Praha, Portál 2002. 6. MAŇÁK, J. Alternativní metody a postupy. Brno, MU 1997. 7. MOŠNA, F. a kol. Didaktika základů techniky III. Praha, UK 1992. 8. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, Portál 1996. 9. ŠIMONÍK,O. Začínající učitel. Brno, MU 1994.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.