A2BP_FUKS Funkční a komunikativní syntax

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Rozvrh
Po 7:55–9:35 učebna 59
Předpoklady
A2BP_SOZK Souborná zkouška || A2BK_SOZK Souborná zkouška
syntax A, syntax B
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of the course is to practice the communicative appproach in the study of English syntax using two strategies: a. the study of grammatical structures at sentence level with regards to their function as statements, questions, directives and exclamatives, b. the study of meaning in connected discourse (utterance level) - linking signals and constructions, word order and emphasis, functional sentence perspective etc.
Osnova
  • 1. Communicative syntax vs. normative syntax. Language in context. 2. Analysing language structures - giving information and expressing opinion. Functions of language. 3. Analysing language structures - expressing a point of view. Clauses with hypothetical meaning. 4. Analysing language structures - expressing mood and emotion. Discourse functions of sentences. 5. Analysing language structures - modality. Speech acts. The co-operative primciple and the principle of politeness. 6. Analysing language structures - linking signals and constructions. 7. Analysing language structures - referring expressions. Grammatical cohesion. 8. Presenting and focussing information. Spoken vs. written language. 9. Order and emphasis. Fronting. 10. Order and emphasis. Postponement. 11. Register variation - formal vs. informal, polite vs, familiar. 12. Dialect variation.
Literatura
  • THORNBURY, Scott. How to teach grammar. Harlow: Longman, 1999, ix, 182 s. ISBN 0-582-33932-4. info
  • SVARTVIK, Jan a Geoffrey N. LEECH. A communicative grammar of English. 2nd ed. London: Longman, 1994, xiv, 423. ISBN 058208573X. info
  • VACHEK, Josef. A functional syntax of modern English. Vydání 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 50 stran. ISBN 8021008636. info
  • TÁRNYIKOVÁ, Jarmila. Chapters from modern English syntax : (a communicative approach). Olomouc: Univerzita Palackého, 1993, 105 s. ISBN 8070672684. info
  • QUIRK, Randolph a Sidney GREENBAUM. A Student s Grammar of the English Language. 1. vyd. London: Longman, 1990, 490 s. ISBN 0-582-07569-6. info
  • COOK, Guy. Discourse. Oxford: Oxford University Press, 1989, xi, 167. ISBN 0194371409. info
  • UR, Penny. Grammar practice activities : a practical guide for teachers. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 1988, viii, 288. ISBN 0521329442. info
  • LEECH, Geoffrey N., M. (Margaret) DEUCHAR a Robert HOOGENRAAD. English grammar for today : a new introduction. London: Macmillan, 1982, xvi, 224 p. ISBN 0-333-30643-0. info
Metody hodnocení
A two-period seminar (90 mins). Home assignments + home reading. A mid-term test + a credit test + oral exam. More than two absences are not tolerated. Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=143
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.