SA4BP_ZPdS Základy pedagogiky (seminář)

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Čt 9:45–10:30 učebna 21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Seminář ze základů pedagogiky navazuje tematicky na přednášku. Účelem předmětu je vytvoření diskusního rámce, ve kterém se studenti zaměří na analyzování současných výchovně-vzdělávacích problémů českého i zahraničního edukačního prostředí. Součástí práce v seminářích je i písemné zpracovávání dílčích úkolů, které se stanou součástí e-learningového kurzu. Cílem předmětu je ovlivňovat postoje studentů ke vzdělání a k výchově, podpořit formování dovedností studentů v používání systémového přístupu při analyzování vybraných edukačních jevů a preferovat jejich činnostní přístup. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - definovat základní pedagogické pojmy. - vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědního oboru. - vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti. - zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro pedagogickou teorii a praxi. - vyjádřit a formulovat postoje a hodnoty v procesu výchovy a vzdělávání.
Osnova
  • 1. Pojetí a předmět pedagogiky. Její struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční, výchova, vzdělání, socializace, enkulturace, subjekt – objekt ve výchově. Význam filozofie výchovy. 2. Základní pedagogické kategorie: cíl, obsah, prostředky, podmínky, metody, organizační formy. 3. Pedagogika jako věda, vztah pedagogické teorie a praxe. Teorie učení, teorie výchovy, pedagogické koncepce, meze pedagogické teorie, hodnotová orientace výchovy. 4. Česká výchovně vzdělávací soustava. Preprimární, primární, sekundární a terciární školství. Charakteristika vybraných klíčových problémů české vzdělávací soustavy. Transformace české školy po r. 1989. 5. Podstata hnutí nové výchovy, reformní pedagogika. Podstata, představitelé, směry, díla, koncepce. 6. Významné výchovně vzdělávací dokumenty v polistopadové české pedagogice (Bílá kniha, Doporučení examinátorů OECD, školský zákon, RVP, projekty). Kurikulum. 7. Úvod do komparativní pedagogiky. Předmět, metody, teorie, obsah, srovnávací kritéria/indikátory pro klasifikaci vzdělávání ISCED. Mezinárodní výzkumy. 8. Pedagogické dovednosti učitele. Osobnost učitele. Příprava učitele na výuku. Diagnostické činnosti učitele. Řízení učebních činností žáků. 9. Hodnocení žáků. Druhy hodnocení (klasifikace, testování, slovní hodnocení, alternativní přístupy). Podpora sebehodnocení a sebeúcty dítěte. Význam hodnocení. 10. Škola. Instituce výchovná, vzdělávací, kulturní, sociální, škola jako organizace a pospolitost. Význam školského managementu. 11. Evropská dimenze ve vzdělávání. Institucionální základna. Principy EU. Globální výchova. Učící se společnost. 12. Individuální a sociální význam vzdělání. Právo na vzdělání, rovný přístup ke vzdělání, sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost. 13. Pedagogický výzkum. Stav, instituce, perspektivy, příklady .
Literatura
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • ILLICH, Ivan. Odškolnění společnosti :(polemický spis). Translated by Jiří Prokop. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 109 s. ISBN 80-85850-96-6. info
  • KUČEROVÁ, Stanislava. Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1990, 49 s. ISBN 8021001410. info
  • NOVÁČKOVÁ, Jana. Mýty ve vzdělávání : o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. 3. aktualiz. vyd. Kroměříž: Spirála, 2006, 48 s. ISBN 8090187382. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004, 141 s. ISBN 8071789771. info
  • SCHOENEBECK, Hubertus von. Škola s přívětivou tváří : skutečnost a představa. Translated by Jana Bláhová. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2001, 81 s. ISBN 8071944041. info
  • TONUCCI, Francesco. Vyučovat nebo naučit? Translated by Stanislav Štech. Praha: UK, 1991, 65 s. ISBN 80-901065-1-X. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Předpoklady k ukončení předmětu: - napsání třístránkové eseje na zadané téma. Práce posílejte do e-kurzu Základy pedagogiky na mood-lince. - aktivní práce v seminářích s předpokladem zpracování zadaných odborných témat a zapojení se do diskusí. Účast v seminářích je povinná z 75 %.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=754
Seminární témata Seminární téma je možno zpracovat formou eseje nebo jako odborný článek v rozsahu minimálně tří stran. - Já vychovatel Zkuste zformulovat vlastní představy o výchově, o jejím smyslu, prostředcích, cílech, kde spatřujete slabiny výchovné efektivity atd. - Můj hermeneutický pokus Z odborné literatury vyberte texty v rozsahu 3-4 stran zaměřené na edukační procesy. Vaším úkolem je interpretovat či polemizovat s myšlenkami autora, které jste objevili ve vybraných textových pasážích. Své názory se pokuste zasadit do historicko-společenského rámce. - Analýza vybraného problému současného českého školství Zaměřte své úsilí na analýzu vámi vybraného pedagogického problému v našem školství a zkuste nastínit případné varianty řešení problému. - Co je potřebné změnit na současné škole v zájmu optimalizace jejího fungování Téma je možné zpracovat v obecné, ale i v konkrétní rovině. Rozpory vznikající mezi výchovnou praxí a teoretickými normativy vyvolávají řadu diskusí. Vaším úkolem je smysluplně rozšířit tuto nikdy nekončící diskusi.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010.