PdF:SC4BK_PEDP Pedagogical propedeutics - Course Information
SC4BK_PEDP Pedagogical propedeutics
Faculty of EducationAutumn 2008
- Extent and Intensity
- 0/0/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education (programme PdF, B-PD)
- Course objectives
- The purpose of courses in subject Basics of pedagogy is to map basic pedagogical disciplines, constructs, methods and theories. The basic line of studies represents analysis of contemporary pedagogical – educational problems and the process of euducational transformation of czech educational system after the year 1989. The aim of the courses is to estabilish by students basic knowledges in the branch of structure and function of pedagogy as a science. At the end of the course, the students will be able to: - Define the basic pedagogical terms. - Explain the basics and the structure of pedagogy as a part of the social sciences. - Explain the topical issues of the pedagogy and outline the possibilities to solve them, based on the reading and own experience. - Evaluate the importance of the topics covered for the theory and practice.
- Syllabus
- 1. Conception and subject fo pedagogy. 2. Basic pedagogical categories. 3. Pedagogy as a science, relation of pedagogical theory and practice. 4. Czech pedagogical – educational system. 5. Essence of new eduaction movement, reformative pedagogy. 6. Significant educational documents in „afer november“ czech pedagogy, curricullum. 7. European dimension in education. 8. Individual and social signification of education. 9. Family. 10. Pedagogic skills of teacher. 11. Ealuation of pupil. 12. School. 13. Educational conceptions of chosen pedagogues.
- Literature
- BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
- KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- NOVÁČKOVÁ, Jana. Mýty ve vzdělávání : o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. 3. aktualiz. vyd. Kroměříž: Spirála, 2006, 48 s. ISBN 8090187382. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum : uvedení do teorie a praxe. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1995, 132 stran. ISBN 8071841323. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
- PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
- Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005, 113 s. ISBN 8086666247. info
- Assessment methods
- Teaching methods: lecture. The course is finished by: exam. passing of knowledge test (achievement of 70%) writing of four pages essay on submissed subject
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin. - Teacher's information
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=754
- Enrolment Statistics (Autumn 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2008/SC4BK_PEDP