SC4BK_PKOM Social and educational communication

Faculty of Education
Autumn 2008
Extent and Intensity
0/0/1. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim is to acquire theoretical knowledges about human communicating and to learn to apply them in model situations. Students also learn scientific (specialized) analysis of social communication with view to context. Training of communication skills is meant for standart and nonstandart situations
Syllabus
  • Introduction to communication, speaking, symbols, medias, language, speach, writing. Morse code of social communication, socail sommunication systém, types of social communication, trends in communication. Verbal and nonverbal communication, mimic, eye communication, gesticulation, gestures. Speach, development of speach, social significance of seach, malfunctions of speach, process of communication, somponents of communication, communication by words, dialogue. Assertiveness, types and theory of assertiveness
Literature
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Pedagogická komunikace (Pedagogical communication). In Základy pedagogiky pro doplňkové pedagické studium. 1st ed. Brno: Paido, 2001, p. 77-84. Romulus, svazek 1. ISBN 80-86633-38-1. info
  • LINHARTOVÁ, Dana. Pedagogická komunikace pro učitele. 1. vydání. Brno: MZLU, 2001, 74 pp. ISBN 80-7157-556-9. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace (Psychology of the Human Communication). Praha: Portál, 2000, 264 pp. ISBN 80-7178-291-2. info
  • SVATOŠ, Tomáš and Věra KOTKOVÁ. Sociální a pedagogická komunikace :ukázky teorie a praktická cvičení. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998, 172 s. ISBN 80-7041-794-3. info
  • HARRIS, Thomas A. Já jsem OK, ty jsi OK : [transakční analýza, která mění vědomí a chování lidí, kteří nikdy nepoznali pocit, že jsou OK]. Translated by Dana Burianová. V Praze: Pragma, 1997, 311 s. ISBN 8072055089. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Povídej-naslouchám. 1. vyd. Praha: Návrat, 1993, 105 s. ISBN 80-85495-18-X. info
  • MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
  • MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 161 s. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak si navzájem lépe porozumíme : kapitoly z psychologie sociální komunikace. Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1988, 235 s. URL info
Assessment methods
Credit requirements – describe two different points of view on minority troubles in the media – quote examples (negative and positive), range 2-3 pages, state he resources, upload the file in LMS, course Sociálně pedagogická komunikace – one day before the final consulting session at latest.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
Teacher's information
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=735
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2008/SC4BK_PKOM