PdF:SPs_ISPS Integrative spec. ped. - Course Information
SPs_ISPS Integrative special pedagogy
Faculty of EducationAutumn 2008
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Prerequisites (in Czech)
- Cílem předmětu je získat základní vědomosti z integrativní speciální pedagogiky.
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives
- 1. Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy. 2. Integrativní a inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 3. Legislativa, RVP pro základní vzdělávání. 4. Rodina s dítětem se zdravotním postižením. 5. Pedagogicko-psychologický poradenský systém - pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče. 6. Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie. 7. Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, pseudooligofrenie, demence, Downův syndrom. 8. Autismus – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání. 9. Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. 10. Dětská mozková obrna. 11. Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. 12. Komunikace se zrakově postiženými. 13. Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání. 14. Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace se sluchově postiženými. 15. Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání. 16. Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití. 17. Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání. 18. Reedukace specifických poruch učení. 19. Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení. 20. Terapie ve speciálněpedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie.
- Syllabus
- Topics: 1. Historical development of approach towards people with disabilities 2. Definitions of terminology 3. System of education with focus on integrative education 4. Legislation and education of students with special needs 5. Individual educational plan - IEP 6. Material and organisational conditions for realization of integrative educationí 7. Educational strategies in integrative education 8. Cooperation with parents of a student with special needs in integrative settings 9. Strategies for independent learning Detailed information for each topic are given below.
- Literature
- Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006th ed. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální (Integrative special education. Integration of school and social.). 2nd ed. Brno: Paido Brno, 2004, 463 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- Assessment methods
- 1. Elaborate model IEP for a student with special needs. 2. Write an essay on the topic “possibilities of integration and inclusion.“ 3. Prepare a lesson plan for a model integrative class using the acqured teaching strategies. 4. Present the needed material, technical, and organisational changes required for successful integration of a model student with special needs. 5. Prepare documents for interview with parents of a student with special needs. Written test.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Autumn 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2008/SPs_ISPS