PdF:SV4BP_ZAX Základy axiologie - Informace o předmětu
SV4BP_ZAX Základy axiologie
Pedagogická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Rozvrh
- Út 9:45–13:15 učebna 33
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Úvod do axiologie základní orientace v problematice, výchova k hodnotám jako nedílná součást výchovy člověka, prostřednictvím aktivního vystoupení v seminářích si studenti uvědomují vlastní hodnoty a hodnoty svých kolegů, hodnotová orientace mládeže v kontextu současného světa, co je hodnota, co je pro nás hodnotné.
- Osnova
- 1. Hodnotová výchova, soudobá historie, situace USA a v Německu 2. Hodnota, co je to hodnota, pojem, co vyjadřuje, atd. 3. Hodnotová orientace mládeže problémy současnosti 4. Vlastní hodnotová orientace s ohledem na budoucí profesi sociálního pedagoga 5. Možnosti a formy předávání hodnot dětem a mladým lidem 6. Hodnoty a současná společnost 7. Spoluodpovědnost za předávání hodnot rodina, škola, společnost 8. Hledání hodnot v literatuře, umění a kultuře vůbec, v přírodě,atd. 9. Představitelé hodnotových filozofií, směrů, vybraná osobnost, kterou oceňujete, která je v určitých ohledech vzorem pro jedince a společnost 10. Vybraný hodnotový systém z hlediska současnosti, historie, vybrat např. jednoho filozofa, pedagoga, a nastínit jeho svět hodnot, vybrat libovolný hodnotový systém a rozebrat jeho klady, přínos pro lidstvo, pro společnost, pro jednotlivce 11. Osobnost sociálního pedagoga, předpoklady, profesní perspektivy 12. Hodnotové aspekty oboru sociální pedagogika
- Literatura
- SAK, Petr. Proměny české mládeže :česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. Translated by Jarmila Rybová - Monika Patočková. Vyd. 1. Praha: Petrklíč, 2000, 291 s. ISBN 80-7229-042-8. info
- DOROTÍKOVÁ, Soňa. Filosofie hodnot : problémy lidské existence, poznání a hodnocení. Praha: Univerzita Karlova, 1998, 162 s. ISBN 80-86039-79-X. info
- KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova :kapitoly z filosofie výchovy. Vyd. 1. Brno: Vlastním nákladem, 1996, 231 s. ISBN 80-85668-34-3. info
- KELLER, Jan, Fedor GÁL a Pavol FRIČ. Hodnoty pro budoucnost. Vyd. 1. Praha: G plus G, 1996, 94 s. ISBN 8090189644. info
- MAŇÁK, Josef. Člověk - hodnoty - výchova. Pedagogická orientace. 1993, roč. 1993, č. 6, s. 119-122. ISSN 1211-4669. info
- LEPPIN, Zdeněk. Filosofie hodnot a naše doba : (úvod do problematiky axiologie). Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1968, 126 s. URL info
- Metody hodnocení
- Těžištěm předmětu jsou semináře, do kterých si studenti připravují vystoupení na téma vlastní hodnotové orientace, zprostředkovávají svým vrstevníkům vlastní vidění světa, žebříček hodnot, které vyznávají nebo se vyjadřují k nejrůznějším společenským tématům, které si sami k prezentaci zvolili. Výstupem z předmětu je esej zaměřená na témata, která se vztahují k hodnotám, k vlastnímu žebříčku hodnot, případně se lze na pěti a více stranách zamýšlet nad hodnotami v kontextu současné doby. V závěrečném semináři se studenti seznámí s vybranými pracemi kolegů. Jeden seminář je věnovaný speciální úkolu studentů každý jednotlivec si připraví krátké vystoupení nebo přinese do semináře jakýkoliv předmět, věc, myšlenku, atd.; cokoliv o čem se domnívají, že by mohlo přispět k lepšímu stavu světa. Podmínkou pro zdárné ukončení předmětu je aktivní vystoupení v semináři, esej v rozsahu pěti a více stran na téma hodnot, hodnotové orientace.Závěrečná rozprava nad předmětem studenti si připraví na předposlední seminář krátký vstup, zamyšlení, případně přinesou předmět, myšlenku, nápad , o kterém se domnívají, že by mohl přispět k zlepšení světa.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/SV4BP_ZAX