SV4BP_ZAX Základy axiologie

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
Út 9:45–13:15 učebna 33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Úvod do axiologie základní orientace v problematice, výchova k hodnotám jako nedílná součást výchovy člověka, prostřednictvím aktivního vystoupení v seminářích si studenti uvědomují vlastní hodnoty a hodnoty svých kolegů, hodnotová orientace mládeže v kontextu současného světa, co je hodnota, co je pro nás hodnotné.
Osnova
  • 1. Hodnotová výchova, soudobá historie, situace USA a v Německu 2. Hodnota, co je to hodnota, pojem, co vyjadřuje, atd. 3. Hodnotová orientace mládeže problémy současnosti 4. Vlastní hodnotová orientace s ohledem na budoucí profesi sociálního pedagoga 5. Možnosti a formy předávání hodnot dětem a mladým lidem 6. Hodnoty a současná společnost 7. Spoluodpovědnost za předávání hodnot rodina, škola, společnost 8. Hledání hodnot v literatuře, umění a kultuře vůbec, v přírodě,atd. 9. Představitelé hodnotových filozofií, směrů, vybraná osobnost, kterou oceňujete, která je v určitých ohledech vzorem pro jedince a společnost 10. Vybraný hodnotový systém z hlediska současnosti, historie, vybrat např. jednoho filozofa, pedagoga, a nastínit jeho svět hodnot, vybrat libovolný hodnotový systém a rozebrat jeho klady, přínos pro lidstvo, pro společnost, pro jednotlivce 11. Osobnost sociálního pedagoga, předpoklady, profesní perspektivy 12. Hodnotové aspekty oboru sociální pedagogika
Literatura
  • SAK, Petr. Proměny české mládeže :česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. Translated by Jarmila Rybová - Monika Patočková. Vyd. 1. Praha: Petrklíč, 2000, 291 s. ISBN 80-7229-042-8. info
  • DOROTÍKOVÁ, Soňa. Filosofie hodnot : problémy lidské existence, poznání a hodnocení. Praha: Univerzita Karlova, 1998, 162 s. ISBN 80-86039-79-X. info
  • KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova :kapitoly z filosofie výchovy. Vyd. 1. Brno: Vlastním nákladem, 1996, 231 s. ISBN 80-85668-34-3. info
  • KELLER, Jan, Fedor GÁL a Pavol FRIČ. Hodnoty pro budoucnost. Vyd. 1. Praha: G plus G, 1996, 94 s. ISBN 8090189644. info
  • MAŇÁK, Josef. Člověk - hodnoty - výchova. Pedagogická orientace. 1993, roč. 1993, č. 6, s. 119-122. ISSN 1211-4669. info
  • LEPPIN, Zdeněk. Filosofie hodnot a naše doba : (úvod do problematiky axiologie). Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1968, 126 s. URL info
Metody hodnocení
Těžištěm předmětu jsou semináře, do kterých si studenti připravují vystoupení na téma vlastní hodnotové orientace, zprostředkovávají svým vrstevníkům vlastní vidění světa, žebříček hodnot, které vyznávají nebo se vyjadřují k nejrůznějším společenským tématům, které si sami k prezentaci zvolili. Výstupem z předmětu je esej zaměřená na témata, která se vztahují k hodnotám, k vlastnímu žebříčku hodnot, případně se lze na pěti a více stranách zamýšlet nad hodnotami v kontextu současné doby. V závěrečném semináři se studenti seznámí s vybranými pracemi kolegů. Jeden seminář je věnovaný speciální úkolu studentů každý jednotlivec si připraví krátké vystoupení nebo přinese do semináře jakýkoliv předmět, věc, myšlenku, atd.; cokoliv o čem se domnívají, že by mohlo přispět k lepšímu stavu světa. Podmínkou pro zdárné ukončení předmětu je aktivní vystoupení v semináři, esej v rozsahu pěti a více stran na téma hodnot, hodnotové orientace.Závěrečná rozprava nad předmětem studenti si připraví na předposlední seminář krátký vstup, zamyšlení, případně přinesou předmět, myšlenku, nápad , o kterém se domnívají, že by mohl přispět k zlepšení světa.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.