SZ2MP_APdE Aplication in pedagogy

Faculty of Education
Autumn 2008
Extent and Intensity
1/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Helena Andresová, CSc. (lecturer)
doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Eva Klimecká, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jana Kubrická, Ph.D. (lecturer)
PaedDr. Alexandr Polák (lecturer)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (lecturer)
doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (lecturer)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (lecturer)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Timetable
Thu 12:30–13:15 učebna 50
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 36 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Actual pedagogic problems. At the end of this course, students should be able to interpret actual pedagogic problems and use data about actual problems to inform teachers.
Syllabus
  • Actual pedagogic information. Talented pupils. Themselves - assesseds pupil. Derangement. Health hazard at pedagogic work. Mental stress teachers. Style teaching. School inspection. Problems genderu. Bullying at schools.
Literature
  • JARKOVSKÁ, Lucie. Gender a společnost (Gender and Society). In SMETÁČKOVÁ, Irena and Klára VLKOVÁ. Gender ve škole. Praha: Otevřená společnost, o.p.s., 2005, p. 26-31. ISBN 80-903331-2-5. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Učime (se) spolupráci spoluprací. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 141 s. ISBN 8023946684. info
  • BERAN, Vít. Učím s radostí :zkušenosti, lekce, projekty. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 2003, 237 s. ISBN 80-86106-09-8. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování : teoretické a praktické problémy. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 179 stran. ISBN 8024601923. info
  • MAŇÁK, Josef. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido, 2001, 46 stran. ISBN 8073150026. info
  • Kafomet :katalog forem a metod práce pro I. a II. stupeň. Edited by Petr Hodek. Třebíč: Infra, 2000, [263] s. v. ISBN 80-902814-0-0. info
  • GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ and Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků (Supporting Active Thinking and Independent Learning of Pupils). Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 pp. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak : projektové vyučování v teorii i praxi. Vyd. 1. Kroměříž: IUVENTA, 1995, 81 s. info
  • ČERVENKA, Stanislav. Jak měnit a rozvíjet vlastní školu? :o individuálních projektech škol. Edited by Miluše Havlínová. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1994, 126 s. ISBN 80-901662-2-9. info
Assessment methods
Credits - seminar work in the range of 5400   characters (3 standard). Will be specified in the lectures.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2008/SZ2MP_APdE