ZS1MP_LDLP Methodology - Teaching Literature

Faculty of Education
Autumn 2008
Extent and Intensity
1/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Nataša Vrbová
Timetable
Tue 16:10–16:55 učebna 20
Prerequisites (in Czech)
ZS1BP_LILT Interpreting Texts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The subject aims at basic theoretic questions of the literary education (reading, the demands of curriculum, reception process, literary communication, methods of literary education, interpretation, actual literary education) and their practical realization at primary school.
Syllabus
  • Literary communication, cultural literacy. Literary education at primary school. Conception of literary education in the curriculum, the subject, objectives. Reading, reading skills. Teachers preparation. Phases of literary lessons. Motivation - functions, methods. Didactic interpretation - functions, methods. Reproduction, creativity. Forms of teaching organization. Actual literary education.
Literature
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. http://www.vuppraha.cz
  • Obert, V. Detská literatúra a čitaťeľský rozvoj dieťaťa. Bratislava: Litera, 1998.
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: PdF MU, 2004, 56 pp. ISBN 80-210-3327-4. info
  • Vzdělávací program Národní škola : vzdělávací program pro 1.-9. ročník základního vzdělávání. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1997, 162 s. ISBN 8004266835. info
  • Vzdělávací program Obecná škola :pojetí obecné školy : učební osnovy obecné školy. 4., upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 270 s. ISBN 80-7178-106-1. info
  • JEŘÁBEK, Jaroslav. Vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 275 s. ISBN 80-7168-337-X. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 101 s. ISBN 80-85865-41-6. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 65 l. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 70 s. info
  • PLCH, Jaromír. O výchově slovesným uměním v mladším školním věku. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 197 s. URL info
Assessment methods
The type of teaching: lecture. The type of conclusion: credit. Postulates: written test.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2008/ZS1MP_LDLP