A2BP_AM20 Moderní americká literatura

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Pavla Buchtová (cvičící)
Garance
PhDr. Irena Přibylová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Rozvrh
St 9:45–11:25 učebna 12
Předpoklady
A2BP_SOZK Souborná zkouška || A2BK_SOZK Souborná zkouška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This survey course examines American literature throughout the 20th century on the background of historical, social and cultural events. In the seminars we will explore major writers and literary movements of the period as well as recurrent themes and motifs in the assigned readings.
At the end of this course, students should be able to describe at least two different varieties of literary modernism and discuss how black and white modernist experiments may have influenced each other; appreciate the diversity of modernist authors; see connections between the art and literature of the modern era; discuss several different schools of poetry; describe postmodernism, discuss its causes and origins, and discuss ways in which the twentieth-century fiction and poetry respond to the postmodern condition.
Osnova
  • 1. Modernist poetry
  • 2. Modernist fiction
  • 3. Harlem Renaissance
  • 4. Southern literature
  • 5. Drama
  • 6. Jewish authors
  • 7. Poetic movements
  • 8. Postmodern literature and art
  • 9. Postmodern literature and feminist movement
Literatura
  • The Columbia history of the American novel. Edited by Emory Elliott - Cathy N. Davidson. New York: Columbia University, 1991, xviii, 905. ISBN 0-231-07360-7. info
  • The Heath anthology of American literature. Edited by Paul Lauter. Lexington, Mass.: D.C. Heath, 1990, xxxix, 261. ISBN 0-669-12065-0. info
  • Columbia literary history of the United States. Edited by Emory Elliott. New York: Columbia University Press, 1988, xxviii, 12. ISBN 0-231-05812-8. info
Výukové metody
discussion-based seminars
group work
Metody hodnocení
1) Response papers (1 for each seminar), focusing on one text from the assigned reading
2) colloquium (consisting of 3 parts: first, the student talks about the chosen topic; then s/he analyzes a short literary extract; and finally speaks about literary texts s/he has read)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.