PdF:Bi2BP_NPL1 Neživá příroda 1 - Informace o předmětu
Bi2BP_NPL1 Neživá příroda 1
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/0/2. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc. (cvičící)
Mgr. MgA. Michal Maruška (pomocník) - Garance
- doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi2BP_NPL1/01: Po 8:50–10:30 laboratoř 83, J. Matyášek
Bi2BP_NPL1/02: Po 10:40–12:20 laboratoř 83, J. Matyášek
Bi2BP_NPL1/03: Po 13:25–15:05 laboratoř 83, J. Matyášek
Bi2BP_NPL1/04: Út 9:45–11:25 laboratoř 83, J. Matyášek
Bi2BP_NPL1/05: Út 11:35–13:15 laboratoř 83, J. Matyášek
Bi2BP_NPL1/06: St 7:55–9:35 laboratoř 83, J. Matyášek, Určeno přednostně pro Pedagogické asistentství PR-CH pro ZŠ//Pro malý počet studentů se seminární skupina neotevírá!
Bi2BP_NPL1/07: St 9:45–11:25 laboratoř 83, J. Matyášek
Bi2BP_NPL1/08: St 12:30–14:10 laboratoř 83, J. Matyášek
Bi2BP_NPL1/09: Čt 7:55–9:35 laboratoř 83, J. Matyášek, Určeno přednostně pro Pedagogické asistentství PR-VZ pro ZŠ//Pro malý počet studentů se seminární skupina neotevírá! - Předpoklady
- NOW( Bi2BP_NPP1 Neživá příroda I )
Na konci tohoto kurzu bude schopen student znát obsah předmětu dle anotace - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Jiné omezení: max. 8 skupin, max. 13 osob ve skupině v laboratoři - Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- ZNALOST - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen definovat všech 11 níže uvedených obsahů předmětu. POROZUMĚNÍ - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen vysvětlit podstatu učiva. APLIKACE - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen interpretovat učivo. ANALÝZA - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen analyzovat učivo. SYNTÉZA - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen formulovat základní obsah. EVALUACE - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen zdůvodnit probírané učivo. 1. Úvod do studia mineralogie a petrologie 2. Geometrická krystalografie 3. Fyzikální (vč. strukturní a optické) krystalografie 4. Chemická krystalografie 5. Vznik minerálů 6. Systematická mineralogie 7. Drahé kameny a kovy 8. Hospodářsky významné minerály 9. Obecná petrologie 10. Systematická petrografie 11. Hospodářsky významné horniny
- Osnova
- Úvod do studia mineralogie a petrologie Geometrická krystalografie Fyzikální (vč. strukturní a optické) krystalografie Chemická krystalografie Vznik minerálů Systematická mineralogie Drahé kameny a kovy Hospodářsky významné minerály Obecná petrologie Systematická petrografie Hospodářsky významné horniny
- Literatura
- Zimák,J., 1998: Mineralogie a petrografie, vyd. UP Olomouc (lze půjčit v knihovně PdF, vč. prezenčně ve studovně)
- http://www.ped.muni.cz/wbio/studium/stud_mat/Mat-mat/Petrologie/default.htm
- Matyášek,J., Suk,M.,2002: Základy petrologie, vyd. PdF MU Brno (lze koupit ve fakultní prodejně literatury za 175,- Kč)
- http://www.ped.muni.cz/wbio/Studium/Stud%5Fmat/Mat%2Dmat/miner%5Fpetrol
- Výukové metody
- Výuka probíhá metodami: - laboratorní cvičení, - praktická tvorba 14 krystalografických modelů, - poznávání a určování minerálů a hornin.
- Metody hodnocení
- Praktické poznání všech minerálů a hornin ze sbírky KBi - viz WEB KBi. Interaktivní test z mineralogického a petrografického systému-viz IS. Test s otevřenými otázkami, celkem 30 otázek, hodnocení: A=30 správných odpovědí, B=29, C=28, D=27, E=26. F=25 a méně správných odpovědí. Povinnost zhotovení modelů osních krystalových křížů a modelů krystalových soustav. Účast na mezinárodní výstavě minerálů, hornin, drahých kamenů atd. v Tišnově u Brna o víkendu na přelomu října a listopadu.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Cílem předmětu je seznámení se základními pojmy, jevy a vztahy v neživé přírodě, seznámení se systémem minerálů a hornin, fyzikálními (vč. optických) a chemickými vlastnostmi anorganických přírodnin. Praktická laboratorní cvičení. Pro vypěstování kladného vztahu k tomuto tradičně a všeobecně málo populárnímu předmětu zdůrazňovat krásy neživé přírody, zejména drahých kamenů a kovů a významně poukazem na hospodářský význam nerostných surovin a půd, ve vztahu k živé přírodě. Hlavním cílem je však dosáhnout u studentů porozumění vzájemných vztahů neživé a živé přírody a jejich ochrany, naučit se přírodu prakticky znát a ctít.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/Bi2BP_NPL1