CJ2RC_JSy1 Syntax českého jazyka 1

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/10. počet konzultací v semestru. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Předpoklady
Absolvování předmětu předpokládá úspěšné ukončení předmětu CJ2RC_JMor (Morfologie českého jazyka).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem studijního předmětu je osvojení základní syntaktické terminologie a postupné analýzy syntaktických jednotek. Úvodní semináře jsou zaměřeny na klasifikaci výpovědí podle postoje mluvčího a na výpovědní modalitu. Těžiště další práce spočívá v metodách analýzy věty jednoduché, tj. v určování základních a rozvíjejících větných členů, syntaktických vztahů mezi nimi a jejich vyjadřování v grafickém schématu věty. Na tuto problematiku navazuje poznávání větných struktur na základě; valence přísudkového slovesa a jejich zapisování větnými vzorci. Uplatňován je zřetel k potřebám výuky na 2. stupni základní školy. Předpokládá se, že v závěru kurzu student:
- ovládá syntaktickou terminologii a terminologii současných syntaktických teorií týkajících se výpovědi a věty jednoduché
- je schopen vysvětlit rozdíl v pojetí stavby jednoduché věty v "tradiční" analytické syntaxi a syntaxi valenční
- dokáže provést komplexní analýzu jednoduché věty z různých hledisek (analytická syntax, valenční syntax).
Osnova
  • 1. Věta a výpověď; Výpovědní modalita. Komunikační funkce výpovědi. Propoziční obsah výpovědi. 2. Modalita postojová. Jazykové prostředky vyjadřující postojovou modalitu, tj. lexikální (částice, citoslovce), gramatické (slovesný modus), fónické (intonace, intonační centrum) a jejich poznávání v konkrétním textu. 3. Modalita jistotní a voluntativní. Jazykové prostředky jejich vyjadřování. 4. Interpretace lexikálních, gramatických a fónických prostředků vyjadřujících komunikační funkce výpovědi. 5. Věta jednoduchá. Větné členy a jejich vyjadřování slovními druhy. 6. Syntaktické vztahy (koordinace, subordinace, apozice, predikace), jazykové prostředky jejich vyjadřování. 7. Komplexní rozbor věty jednoduché metodami syntaxe analytická (větné členy základní a rozvíjející, syntaktické vztahy významové a formální). 8. Sloveso a jeho valence. Klasifikace větných struktur podle valenčního potenciálu přísudkového slovesa. 9. Věty podmětové a bezpodmětové, větné ekvivalenty. 10. Odchylky od pravidelné syntaktické stavby. 11. Aktuální členění výpovědi. Pořádek slov.
Literatura
  • HAUSER, Přemysl. Cvičení ze současného českého jazyka : skladba. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 95 stran. ISBN 8021028033. info
  • Čeština - řeč a jazyk. Edited by Marie Čechová. 2. přeprac. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 407 s. ISBN 80-85866-57-9. info
  • GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
  • Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
Výukové metody
- Řízený rozhovor;
- problémové metody, metody kritického myšlení (brainstorming, myšlenková mapa...);
- analýza textu, syntéza;
- samostudium.
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace
Předmět je ukončen zápočtem.
Předpokladem pro úspěšné splnění zápočtu je úspěšné zvládnutí zápočtové písemky zaměřené na látku semestru (viz osnova); písemka obsahuje cca 40 dílčích úkolů, student musí úspěšně zopovědět minimálně 30 z nich (75 %).
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1172
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.