PdF:OP3BK_PVZS Education to Health - Course Information
OP3BK_PVZS Education to Health at School
Faculty of EducationAutumn 2009
- Extent and Intensity
- 0/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Jana Gajdošová (lecturer)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Department of Health Education – Faculty of Education
Contact Person: Miluše Čánská - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 90 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/90, only registered: 0/90 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Teacher Education - Vocational Training (programme PdF, B-SPE)
- Course objectives
- At the end of this course, students should be able to:
- Interpret basic Health Education conceptions
- Interpret basic biomedicin and psychosocial conceptions
- Motivate fo health support
- Realize health support programmes - Syllabus
- A brief syllabus: 1. Transformation of Czech schools, the reasons for the change, documents Nemes, PAHs, the Ministry of Education 2. The history of health promotion at school. Education and health reform in the Czech school 3. The reform of educational trends, the most famous educational systems 4. Selected reform systems - the main features and trends 5. The health promoting school - history and strategy 6. Environment 7. Healthy Learning - meaningfulness, choice and appropriateness 8. Healthy Learning - cooperation, participation, motivation assessment 9. Open Partnership - School as a model of democratic community 10. Open Partnership - School as cultural and educational center of the village
- Literature
- HOLČÍK, Jan. Reforma zdravotnictví : Teoretická východiska (HEALTH CARE REFORM : Theoretical basis of health care reforms). Zdravotnictví v ČR. Praha: Asoc. pro rozv. soc. lék. a řízení péče, 2008, vol. 11, No 3, p. 78-82. ISSN 1213-6050. info
- HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
- HOLČÍK, Jan. KULTURNÍ A HISTORICKÁ PODMÍNĚNOST (CULTURAL AND HISTORICAL INTERRELATION). In Škola a zdraví pro 21. století. 1st ed. Brno: Paido, 2005, p. 48-53. ISBN 80-7315-119-7. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004, 141 s. ISBN 8071789771. info
- HOLČÍK, Jan and Ilona KOUPILOVÁ. Sociální determinanty zdraví. Základní fakta a doporučení pro praxi v kontextu programu Zdravá města. (Social Determinants of Health in the European Context. Basic Facts and Recommendations for Practice in the Health-Cities Context.). Časopis lékařů českých. Praha: ČLS JEP, 2001, vol. 140, No 1, p. 3-7. ISSN 0008-7335. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ and Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-252-1. info
- Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. info
- HOLČÍK, J. Východiska evropské zdravotní strategie. Zdraví jako humánní hodnota. (Prerequisites for European health strategy. Health as a human value.). Veřejná správa S'98. Týdeník vlády České republiky. 1998, vol. 9, No 2, p. 24-25. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum a vzdělávací politika : vytváření mostů. [Praha]: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 118 s. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
- HOLČÍK, Jan. Úvod do studia zdravotního stavu populace : [učební text pro sociální pracovníky]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1996, 102 s. ISBN 8021012919. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
- ČERVENKA, Stanislav. Jak měnit a rozvíjet vlastní školu? :o individuálních projektech škol. Edited by Miluše Havlínová. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1994, 126 s. ISBN 80-901662-2-9. info
- Teaching methods
- Theoretical principles, videoprogrammes, study hour.
- Assessment methods
- The condition of successful completion of the course is either submission and presenting seminar task.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin.
- Enrolment Statistics (Autumn 2009, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2009/OP3BK_PVZS