PdF:PdDR_APOD Aktuální problémy didaktik - Informace o předmětu
PdDR_APOD Aktuální problémy oborových didaktik
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc. (přednášející)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Účelová zařízení a jiná pracoviště – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Oborové didaktiky se emancipují od přílišné závislosti na obecné didaktice, ale proces osamostatňování od mateřského oboru probíhá pomalu. Úkoly, před nimiž dnešní škola stojí, aby oborové didaktiky výrazněji ovlivňovaly edukační procesy ve škole. Na prvním místě je třeba věnovat pozornost problematice kurikula daného vyučovacího předmětu a vymezit základní učivo, standardy a kompetence, a to v souladu s celkovým pojetím současné reformy. S tím souvisí propracování instrumentária vhodných výukových metod a didaktických prostředků, včetně moderní didaktické techniky a e-learningu. Cíle předmětu je, aby studenti pochopili tyto souvislosti a dovedli je aplikovat na didaktiku svého předmětu.
- Osnova
- Pedagogika, pedagogické disciplíny a jejich vzájemné vztahy. Modely obecné a oborové didaktiky. Konstituování oborových didaktik jako relativně samostatných disciplín. Oborová didaktika a mateřská disciplína (obor). Obecná problematika kurikula. Kurikulum vyučovacího předmětu, roviny kurikula. Základní, kmenové, exemplární, jádrové učivo. Výukové metody daného vyučovacího předmětu. Analýza učebnic v daném předmětu. Didaktické prostředky a moderní didaktická technika. Využití e-learningu v daném vyučovacím předmětu. Specifičnost výuky v daném vyučovacím předmětu. Mezipředmětové vztahy, koordinace a integrace vyučovacích předmětů. Úloha oborových didaktik při realizaci školního vzdělávacího programu. Specifičnost výzkumů v oborových didaktikách.
- Výukové metody
- Teoretická příprava v oblasti oborové didaltiky, samostatné studium.
- Metody hodnocení
- Typ zkoušky: ústní Nejméně 3 konspekty z literatury, případně metodicky zpracované materiály pro výuku.
- Informace učitele
- BROCKMERYEROVÁ-FENCLOVÁ, J.. ČAPEK, V., KOTÁSEK, J. Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 2000, č. 1, s. 23-37. ČAPEK, V. Metodologické otázky didaktik vědních, uměleckých a technických oborů. In Speciální didaktiky jako vědní obory a jako studijní předměty. Sb. z konf. Praha : UK, 1981. DRAHOVZAL, J. et. al. Didaktika odborných předmětů. Brno : Paido, 1992. DOSTÁL, A. M. K základním problémům obsahu vzdělání. Praha : SPN, 1975. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988. JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělání. Brno : Paido, 2005. CHODĚRA, R. Didaktika, obecná didaktika, metadidaktika? Pedagogika, 2002, č. 1, s. 36-40. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. KOUDELA, J. Didaktika ekonomických předmětů. Praha : SPN, 1984. MALÍŘ, F. Didaktiky cizích jazyků jako vědní obory. Praha : Academia, 1971. MAŇÁK, J. Aktuální otázky oborových didaktik. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Sb. z konf. Brno : MU, 2004. SLAVÍK, J. Lesk a bída oborových didaktik. Pedagogika, 2003, č. 2, s. 137-140. SLAVÍK, J., JANÍK, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2004, č. 4, s. 336-353. SUP, J. K aktuálním pojmům didaktik odborných předmětů. Brno : VUT, 1982. ŠIMONÍK, O. Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Sb. z konf. Brno : MU, 2004. ŠVEC, V. (ed.) Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno : Paido, 2000.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/PdDR_APOD