PdDR_STV1 Current Questions in Educational Theory

Faculty of Education
Autumn 2009
Extent and Intensity
0/0/10. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The examination is enlisted to prove the students orientation in partial topics, sampled from theory of upbringing. The student gives over the essay before the examination, wrought to peruse literature with the accent to personal opinion and thinking to choice topics.
Syllabus
  • The development and molding of the personality (survey and characteristic of the substantial relation). Different conception of a personality and her upbringing. Features od the development of a personality(cognitive,affectionate and psychomotor) and taxonomy of the educational aim. Axiological data of the upbringing. The conception of multicultural and global upbringing. Molding of the moral identity of a personality. Educatory process. The pedagogic interaction in allowance of the process. The influence of the way of upbringing on the evolution of a personality. The individual and a social group in allowance of the process. The agents conducive to the development of personage dimension selfreflection, selfknowledge, selfclassification and selfupbringing. The social development of a personality. The chharacteristics of social behaviour and act. The influence of social igroup on molding of a personality of its members. The participation and co-operation like manners of upbringing. The authority like an educational problem. The classification and its allowance consekvencies. The influence of the environmentel education.The school class as a social group.The alternative educational conceptions and their possibilities.
Literature
  • VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Gaudeamus : Hradec Králové, 2000.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000.
  • STŘELEC, S. Rodina jako výchovné prostředí. In: Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno: Paido,1998, s. 53-70.
  • ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
  • SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1995.
  • OLIVAR, R. R. Etická výchova. Orbis Pictus, Istropolitana, 1992.
  • DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 1997.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997.
  • HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole pro 21. století. Brno : MU, 2005.
  • SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 1998.
  • BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha : Zvon, 1996.
  • KUČEROVÁ, S. Člověk-hodnoty-výchova. Prešov : ManaCon, 1996.
  • HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno : Paido, 2000.
  • ALAN, J. Etapy života očima sociologie. Praha : Panorama,1989.
  • HELUS, Z. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha : SPN, 1982.
  • BENDL, S. Školní kázeň. Praha : ISV, 2001.
  • LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : UK-Dialog, 1992.
  • STŘELEC, S. et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno : Paido, 1998.
  • PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995.
  • VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998.
  • PIKE, G. - SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.
  • STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : MU, 2005.
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999.
  • MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995.
  • STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002.
  • PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha : Karolinum, 2002.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997.
Assessment methods
homework
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Teacher's information
http://www.ped.muni.cz/wedu
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2008, Spring 2009, Spring 2010, Autumn 2010, Spring 2011, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2009/PdDR_STV1