SC4MK_REEV Repetitorium z ekologie a environmentální vědy

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/15. 15 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (cvičící)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Předpoklady
!NOWANY( SC4MK_PRVC Projektování a výzkum ve VČ , SC4MK_MAPX Management sociální prevence , SC4MK_LPMV Lidská práva v multikult.vých. )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: Předmět je povinnou součástí profilace Environmentální výchova
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen vysvětlit (1) souvislosti globálních problémů lidstva ve vztahu k environmentalistice; interpretovat (2) současné trendy a významné teorie environmentálních věd; vytvořit (3) vlastní projekt environmentálního vzdělávání pro nejrůznější cílové skupiny; v projektu použít (4) vyčerpávající informace o předkládané profesní oblasti. Součástí bude prezentace přípravy na semináři, její obhajoba. Na základě nabytých znalostí bude student schopen podrobně vysvětlit vybraný environmetální problém (5), vytvořit výukový program formou PPP (6) a ten interpretovat (7)ve smyslu environmentálních zásad a teorií včetně hypotézy TUR.
Osnova
  • Vybrané teorie environmentálních věd. Pilíře: ekologie x ekonomie x technika. Globální problémy lidstva 1. Exponenciální růst lidské populace 2. Nerovnoměrnost ve spotřebě energie 3. Růst produkce CO2 4. Vnosy cizorodých látek 5. Omezenost půdních zdrojů 6. Omezenost vodních zdrojů 7. Hospodaření s lesy 8. Snižování biodiverzity 9. Čerpání materiálových zdrojů a produkce odpadů
Literatura
  • HORKÁ, Hana. EKOLOGICKÁ/ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA V MATEŘSKÉ ŠKOLE. Praha: Verlag Dashofer, 2008, 20 s. ISSN 1802-4130. info
  • HORKÁ, Hana. Environmentální výchova jako průřezové téma. Brno: PdF MU, 2006, 16 s. URL info
  • JEMELKA, Petr. Environmentální výchova jako průřezové téma RVP. 1. vyd. 2006. URL info
  • HOLUBOVÁ, Drahomíra. Průřezové téma RVP - environmentální výchova. 1. vyd. Brno, Česká republika: Univerzita obrany Brno, Fakulta ekonomiky a managementu, 2006, 9, CD-ROM. ISBN 80-7231-139-5. info
  • BRANIŠ, Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí : učebnice pro střední školy. 3., aktualiz. vyd. Praha: Informatorium, 2004, 203 s. ISBN 8073330245. info
  • ČERNÁ, Břetislava, Jaromír DEMEK, Eduard HOFMANN, Jaromír KOLEJKA, Boris RYCHNOVSKÝ a Josef TRNA. Ekologicko-environmentální výchova a praktická cvičení v terénu. 2000, 22 s. Projekt TULIPÁN. info
  • Výkladový slovník vybraných termínů z oblasti ochrany životního prostředí a ekologie. Edited by Martin Braniš. Praha: Karolinum, 1999, 46 s. ISBN 8071847585. info
  • GRALLA, Preston. Jak pracuje životní prostředí. Translated by Vratislav Nechuta, Illustrated by Cherie Plumlee. Brno: Unis, 1995, 212 stran. ISBN 156276232X. info
  • MOLDAN, Bedřich. Životní prostředí-globální perspektiva. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 111 s. ISBN 80-7066-938-1. info
Výukové metody
teoretická příprava domácí příprava - projekt profesního environmentálního problému PP prezentace - seminář
Metody hodnocení
Seminární práce zaměřená na teorie environmentálních věd a praktickou výuku.
Informace učitele
Informace čerpejte z předchozího předmětu SC4BK_UEEV. Na jejich základě a dalších dostupných zdrojů vyberte problematiku a tu zpracujte.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011.