SP4MP_RKS2 Therapy for People with Communication Skills Impirement 2

Faculty of Education
Autumn 2009
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Tue 13:25–15:05 učebna 53
Prerequisites (in Czech)
SP4MP_RKS1 Specialization: 1
absolvování předmětu Specializace Terapie narušené komunikační schopnosti 1 (SM4MP_RKS1)
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The student will acquire theoretical knowledge of diagnostics and therapy of various types of communication disorders; has deepened knowledge of the diagnostics and therapy of rhinolalia, palatolalia, stuttering, tumultus sermonis; and, also, has deep knowledge and practical experience in the field of alternative communication; the acquired knowledge and skills can be used in speech therapy intervention in educational and medical speech-therapy facilities.
Syllabus
  • The speech therapy: therapy of rhinolalia; speech therapy of cleft palate; pharyngs in-sufficiency; therapy of balbuties, various forms of balbuties; alternative and augmentative communication (AAC).
Literature
  • ŠKODOVÁ, Eva and Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 9788073673406. info
  • CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie (Speech Therapy). 1st ed. Praha: Grada publishing, 2006, 229 pp. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • CASTILLO-MORALES, Rodolfo. Orofaciální regulační terapie : metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Translated by Eva Matějíčková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 183 s. ISBN 8073671050. info
  • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • DLOUHÁ, Olga. Vývojové poruchy řeči : [vztah centrálních poruch řeči a sluchu]. V Praze: Alexej Novák, 2003, 142 s. ISBN 802391832X. info
  • KOUKOLÍK, František. Lidský mozek :funkční systémy : norma a poruchy. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2002, 451 s. ISBN 80-7178-632-2. info
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 191 s. ISBN 8071785725. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
Teaching methods
seminar; class discussion, homeworks
Assessment methods
final written test (it is necessary to successfully cope with 75% correct answers); oral exam
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2009/SP4MP_RKS2