SZ7MP_ODI1 Obecná didaktika

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Světla Klapilová, CSc. (náhr. zkoušející)
PaedDr. Danuše Filipinská (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh
Út 11:35–12:20 učebna 50
Předpoklady
Složení zkoušky z předmětu Úvod do školní didaktiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- vyjadřovat rozhodnutí o situacích, vztahujících se ke sledované disciplíně na základě nabytých znalostí odvodit i neznámé skutečnosti - interpretovat získané vědomosti - aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi - interpretovat aktuální problémy pedagogiky - použít informace o těchto problémech k větší informovanosti učitelů
Osnova
  • Základní kurikulární dokumenty, zejména standardy a vzdělávací programy
  • Výchovně-vzdělávací proces
  • Činnost učitele v jednotlivých etapách tohoto procesu
  • Základní didaktické dovednosti
  • Komunikace ve vyučování
  • Příprava učitele na vyučování
  • Analýza vyučovací hodiny, interpretace a hodnocení, závěry a opatření
Literatura
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 s. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. http://www.vuppraha.cz/soubory/RVPZV_2007-07.pdf
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. http://www.vuppraha.cz/soubory/RVPG-2007-07_final.pdf
Výukové metody
- teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů
Metody hodnocení
- student si u ústní nebo písemné zkoušky vylosuje jedno z témat přednášky //semináře, k úspěšnému splnění předmětu je nutné zodpovědět zvolené téma správně a reagovat na případné dotazy zkoušejícího
Informace učitele
OTÁZKY: 1.Rámcový vzdělávací program (podle studijního zaměření studenta: RVP pro základní vzdělávání nebo RVP pro gymnazia): systém kurikulárních dokumentů, principy RVP, školní vzdělávací program 2.RVP: Pojetí a cíle vzdělávání, klíčové kompetence 3.RVP: Vzdělávací oblasti a průřezová témata 4.Rozdělení výukových metod; výběr metod 5.Vysvětlování, vyprávění, popis 6.Metody práce s textem 7.Rozhovor; typy rozhovoru 8.Metody názorně demonstrační 9.Metody dovednostně praktické 10.Metody diskusní; metody heuristické; řešení problémů 11.Metody situační, inscenační; didaktické hry 12.Frontální výuka; skupinová a kooperativní výuka; partnerská výuka; individuální a individualizovaná výuka; samostatná práce žáků 13.Rozvíjení kritického myšlení 14.Brainstorming a brainwriting 15.Projektová výuka 16.Výuka dramatem 17.Učení v životních situacích 18.Výuka podporovaná počítačem 19.Účel, principy a metody hodnocení žáků 20.Diagnostické metody používané při hodnocení žáků 21.Hodnocení známkou a slovní hodnocení; přednosti a nedostatky 22.Příprava na vyučovací hodinu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.