PdF:TE2MP_CDI3 Cvičení z didaktiky 3 - Informace o předmětu
TE2MP_CDI3 Cvičení z didaktiky 3
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Jančíková - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- TE2MP_CDI3/01: Čt 7:55–8:40 Kavárna, Z. Friedmann
TE2MP_CDI3/02: Čt 8:50–9:35 Kavárna, Z. Friedmann - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je: a) získat základní schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v technických předmětech a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologií b) osvojit si vědomostí a dovedností pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.
- Osnova
- 1. Práce montážní a demontážní, použití technických stavebnic (technická dokumentace – návody, montáž a demontáž, tvořivá práce, didaktické hračky, skutečná zařízení).
- 2. Práce montážní a demontážní, použití elektrotechnických a elektronických stavebnic (schémata, návody, montáž a demontáž, didaktické využití).
- 3. Provoz a údržba domácnosti (vybrané stavební, malířské, instalatérské a zámečnické práce, obsluha domácích spotřebičů, údržba oděvů a textilií, likvidace odpadu, bezpečná údržba elektrických spotřebičů, ekonomika domácnosti).
- 4. Odborná exkurze jako progresivní vyučovací forma (teoretická i praktická příprava, návštěva konkrétního provozu, nabídka pro základní školy).
- 5. Netradiční vyučovací metody a prostředky v předmětech technického charakteru (vlastní návrh výuky progresivní vyučovací metodou na vybrané téma).
- 6. Využití technického muzea v pedagogické praxi (vlastní návrh návštěvy vybrané expozice s cílem zvýšení efektivity klasické výuky).
- 7. Ochrana zdraví při práci ve školních dílnách a laboratořích (povinnosti učitelů a žáků, předpisy – Zákoník práce č.65/1965 Sb, Vyhláška 64/2005 Sb., Školský zákon)
- 8. Samostatná tvořivá činnost žáků na základní škole – řešení technických úkolů, návrh výrobku pro základní školu (technická dokumentace – výrobní výkres, pracovní postup, design, praktická využitelnost).
- Literatura
- FRIEDMANN, Zdeněk. Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ - základní dílo. základní dílo. Praha: Raabe, 2007, 150 s. info
- FRIEDMANN, Zdeněk. Profesní orientace žáků. In STŘELEC, S. Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: Masarykova Univerzita, 2005, s. 165-176. studie. ISBN 80-210-3687-7. info
- FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1993, 50 s. ISBN 8021007648. info
- Výukové metody
- Písemná teoretická příprava na vyučovací hodiny. Praktická realizace cvičných mikrovýstupů.
- Metody hodnocení
- 2 cvičné výstupy před seminární skupinou, aktivní účast při vystoupení ostatních studentů (min.80%), vypracování 2 vzorových příprav na vyučovací hodiny, realizace vlastních netradičních didaktických nápadů.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/TE2MP_CDI3