Bi1BK_FEP Fenologické pozorování v terénu

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Předpoklady
Zájem o výuku v programu "Biologie pro život a zdraví"
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět v programu "Biologie pro život a zdraví" PdF MU. Cílem kurzu je rozvoj úrovně znalostí - základních vědomostí a získání dovedností (potřebných pro práci učitele v základním vzdělávání v učení o přírodě a společnosti) Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1, přemýšlet o proměnách přírody v souvislosti se změnami klimatickými a meteorologickými. 2,osvojení profesních návyků a dovedností pro pozorování, evidenci proměn a práci s žáky v interiéru i na školní zahradě(zdroje informací, aktivizující prostředky, metody, formy). 3,Využívat databázi pro práci s žáky v terénu a specializované pracovně při utváření učitelova pojetí výuky 4, Využívat získané vědomosti pro vytváření kladného postoje k péči a ochraně zdravé přírody, jako základního zdroje vlastního zdraví i zdravé společnosti. Program je tvořen ve spolupráci s Univerzitou v Lublani, Slovinsko.
Osnova
  • 1. Fenologická pozorování ve Středisku edukace pro Udržitelný život a zdraví PedF MU v Brně jako inspirace možností využití aktivizujících metod a prostředků, včetně biotopové zahrady v základním vzdělávání pro učení o přírodě a společnosti. 2, Náměty pro aktivní učení a otevřenou výuku. 3. Dokumentační zdroje výuky-materiály učitele-kartotéka námětů. 4. Poznávání-pozorování organismů (proměn přírody) informační zdroje 5. Abiotické a biotické podmínky života – měření a pozorování. 6. Mezinárodní ekologický vzdělávací program: GLOBE – Fenologie. 7. Význam praktických fenologických pozorování žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost zdravé přírody a zdraví člověka. Projekty ČR a mezinárodní aktivity 8. Využití botanických zahrad MU pro fenologická měření. 9. Zakládání, pozorování a vyhodnocení fenologických kalendářů. 10. Nácvik oborově didaktických dovedností, získávání profesních návyků.
Literatura
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 s. ISBN 80-85931-85-0. info
  • LUDWIG, Mario.: Naší přírodou měsíc po měsíci. Praha:BETA, 2005. 125 s. ISBN 80-7306-173-2
  • DOSTÁLEK, Petr, a kol. :Česká biozahrada. Olomouc: Fontána: 2000.185 s.
  • GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521734-1
  • FOLTÝNOVÁ, Darina. Utility Of a GLOBE Data For Implementation GIS To School. In Geografické aspekty stredoeurópskeho priestoru. Nitra: Universita Konstantina Filozofa v Nitre, 2006, s. 55-120. ISBN 80-8094-058-4. info
Výukové metody
výuka v terénu, pozorování, skupinová diskuse
Metody hodnocení
Bloková výuka, aktivní zkušenostní učení, zakončeno zápočtem za průběžné plnění úkolů v průběhu kurzu. Předmět podporující rozvoj znalostí (porozumění souvislostí) pro předmět ZS1BP_ABIC Aplikovaná biologie.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2011.