Bi1BP_EKOP Ecology

Faculty of Education
Autumn 2010
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (lecturer)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
Úvod do problematiky ekologie, ekologické faktory vodního prostředí, podnebí a ekologické faktory ovzduší, ekologické faktory půdy, ekologické faktory výživy a potravy, mezidruhové vztahy, vnitrodruhové vztahy, ekologie populací (demekologie), společenstva (biocenózy), vlastnosti biocenóz, ekosystém.
Syllabus
  • 1. Definice, zaměření a úkoly ekologie, návaznost a dělení ekologie; ekologické faktory – zdroje a podmínky existence: vymezení a rozdělení ekologických faktorů, ekologická valence, ekologická nika.
  • 2. Nejdůležitější abiotické faktory: světlo, teplota, vlhkost, atmosférický tlak, proudění vzduchu, počasí a podnebí, oheň, obsah plynů, reakce prostředí, salinita, obsah minerálních živin, těžké kovy.
  • 3. Antropogenní faktory: zemědělství, průmysl a jiné činnosti, vznik kulturních rostlin a domestikace živočichů, introdukce a reintrodukce.
  • 4. Prostředí – komplex faktorů: Biosféra a její členění, obývaná prostředí, vodní prostředí a jeho vlastnosti, půda, bioindikace, adaptace.
  • 5. Populace – vymezení, charakteristika a funkce populace, velikost populace a její určování; struktura populace – prostorová struktura (disperze jedinců), zastoupení (poměr) pohlaví, věková a velikostní struktura, sociální struktura; vztahy uvnitř populace.
  • 6. Dynamika populace: Natalita (množivost) a mortalita (úmrtnost), typy růstu populace, populační strategie, populační cykly, přirozená regulace početnosti populace.
  • 7. Migralita – stěhování a šíření populace: Migralita živočichů, šíření populací rostlin, invaze cizích druhů.
  • 8. Vztahy mezi populacemi: Amensalismus (inhibice) a alelopatie, predace, herbivorie (= fytofágie), mycetofágie (= fungivorie) a bakteriofágie, parazitizmus a patogenie, komensalismus, protokooperace a mutualismus, konkurence (= kompetice).
  • 9. Potravní vztahy: autotrofie, heterotrofie a mixotrofie, šíře potravních nároků, potravní zaměření.
  • 10. Biocenóza: Základní charakteristika a typy biocenóz, struktura biocenóz, druhové bohatství.
  • 11. Kvalitativní a kvantitativní vlastnosti biocenóz: Abundance (početnost) a biomasa, frekvence (+ konstance a fidelita), dominance, diverzita (a ekvitabilita), druhová podobnost.
  • 12. Dynamika biocenóz: Krátkodobé změny biocenózy, dlouhodobé změny – sukcese; klimax.
  • 13. Ekosystém: Charakteristika ekosystému, produktivita a produkce, potravní řetězce, tok energie, ekologické pyramidy, dekompozice, koloběhy látek – cyklus vody, uhlíku, dusíku, fosforu.
  • 14. Důležité ekosystémy a struktura jejich společenstev: Ekosystém lesa, louky a pole (agroekosystém); rybníka a řeky; srovnání přirozeného a antropogenního ekosystému.
  • 15. Biom: Vegetační pásma – zonobiomy, azonální společenstva – pedobiomy a orobiomy.
Literature
  • LAŠTŮVKA, Zdeněk and Pavla KREJČOVÁ. Ekologie. 1. vyd. Brno: Konvoj, 2000, 184 s. ISBN 8085615932. info
Teaching methods
Class discussion.
Assessment methods
Colloquium - written choice test (abcd) - (from 18 questions minimum 14).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught every week.
General note: předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2011.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2010, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2010/Bi1BP_EKOP