MSBK_KPV1 Kurikulum předškolního vzdělávání 1

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/0/4. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Libuše Parmová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit koncepční otázky vzdělávání a výchovy v současném školském systému CR;
použít informace o kurikulárních dokumentech k týmové práci při plánování vlastních vzdělávacích aktivit;
vytvořit školní vzdělávací program;
předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí o souladu ŠVP s požadavky RVP PV;
interpretovat základní právní dokumenty týkající se práce mateřské školy;
Osnova
  • Koncepce výchovy a vzdělávání pro 21. století v ČR a školská politika (Zelená kniha, Bílá kniha, dlouhodobé záměry ČR, krajů).
  • Kurikulum a jeho podoby.
  • Vývoj kurikulárních dokumentů do roku 1989 a po roce 1989. Dvoustupňové kurikulum.
  • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání.
  • Základní právní dokumenty (Listina lidských práv a svobod, Úmluva o právech dítěte, Vyhláška o mateřské škole, Školský zákon, Pracovní řád pro učitele, zákon o pedagogických pracovnicích…)
  • Školní dokumentace, vnitřní právní předpisy.
  • Požadavky na školní vzdělávací program.
  • Požadavky na třídní vzdělávací program.
  • Práce v týmu a spolupráce s vnějším prostředím.
Literatura
  • BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 154 s. ISBN 80-7178-537-7. info
  • GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu :metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 159 s. ISBN 80-7178-815-5. info
  • SPIRIT, Michal. Zákoník práce s komentářem pro školy, předškolní a školská zařízení. Vyd. 2., dopl. a aktualiz. v. Praha: Portál, 2001, 244 s. ISBN 80-7178-674-8. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole :rozšířený a aktualizovaný modelový program (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 220 s. ISBN 80-7178-383-8. info
  • KOVALIKOVÁ, Susan a Karen OLSENOVÁ. Integrovaná tematická výuka :model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 80-901873-1-5. info
  • HANZOVÁ, Marie, Miloslav KODÝM a Marta KREMLIČKOVÁ. Práva a povinnosti našich dětí. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 107 s. ISBN 80-7187-007-2. info
Výukové metody
konzultace, diskuse
Metody hodnocení
Seminární práce: Komparace dvou školních vzdělávacích programů. Posouzení ŠVP vzhledem k požadavkům RVP PV. Zpracování charakteristiky školy, třídy.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.