PdF:SP4BK_SP2e Specializace 2e Oftalmopedie - Informace o předmětu
SP4BK_SP2e Specializace 2e Oftalmopedie
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 0/0/40. 40 hodin. 18 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Předpoklady
- Absolvování základů oftalmopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Stručná anotace předmětu: Studenti získávají informace o problematice pedagogiky osob se zrakovým postižením v kontextu ČR a zahraničí na úrovni první specializace. Na konci kurzu by měli znát a využívat informace o vlivu zrakového postižení na osobnost, o poradenství a vzdělávání lidí s postižením zraku.
- Osnova
- Okruhy: 1. Paradigma oftalmopedie. Historie péče o zrakově postižené u nás a v zahraničí.
- 2. Okruh osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj těžce zrakově postiženého dítěte.
- 3. Anatomie zrakového orgánu.
- 4. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání.
- 5. Zrakové vady, typy zrakových vad, etiologie, projevy. Vyšetření zraku a zrakových funkcí.
- 6. Raná péče (RP) teoretická východiska rané péče, formy a služby RP. Střediska RP (klienti a služby)
- 7. Dítě se zrakovým postižením v předškolním věku (předškolní výchova, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad)
- 8. Dítě se zrakovým postižením ve školním věku. Specifika výuky.
- 9. Kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání žáků s postižením zraku.
- 10. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR.
- 11. Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.
- 12. Integrace/ Inkluze. Současné trendy v péči o osoby se zrakovým postižením u nás a v zahraničí.
- 13. Poradenství a intervence: Tyfloservis o.p.s., Krajská Tyflocentra, SONS, ÚSP, Pobytové rehabilitační a rekvalifikační středisko pro nevidomé Praha-Dědina
- 14. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením.
- 15. Dítě s kombinovaným postižením. Hluchoslepota - specifika komunikace a edukace hluchoslepých.
- 16. Organizace nabízející služby lidem se zrakovým postižením u nás a v zahraničí.
- 17. Profesní příprava osob se zrakovým postižením. Volba a výkon povolání.
- 18. Možnosti rozvoje klíčových kompetencí u žáků a studentů se zrakovým postižením.
- 19. Identita a autonomie, akceptace postižení a kvalita života lidí s postižením zraku.
- 20. Sport a výtvarné aktivity nevidomých a slabozrakých.
- Literatura
- Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, diskuse, praktické ukázky
- Metody hodnocení
- Výuka formou semináře. Požadavky k ukončení - úspěšné složení ústní zkoušky, prezentace v PowerPointu na zvolené téma, zpracování seminární práce.
- Informace učitele
- Vybrané literární a internetové zdroje: ČÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených . Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991 HRACHOVINA, V.; DOŠKOVÁ, H. Zvětšovací pomůcky. Brno: Masarykova univerzita. 1998 ISBN 80-210-1854-2 JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8 JESENSKÝ, J. Integrace - znamení doby. Praha: Univerzita Karlova. 1998. ISBN 80-7184-691-0 KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65 KRUG, F. K. Didaktik für den Unterricht mit sehbehinderten Schülern. München: Ernst Reinhardt Verlag. 2001. ISBN 3-497-01581-4 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2 LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál. 2002.ISBN 80-7178-572-5 LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I.. Olomouc,.Nakladatelství UP Olomouc.1988. 69 s. LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie II.. Olomouc, Nakladatelství UP Olomouc.1989. 70s. LUDÍKOVÁ, L.; MALEČEK, M. Tyflopedie III.. Olomouc. Nakladatelství UP Olomouc.1991. 87 s. MASON, H.; McCALL, S. Visual Impairment. London. David Fulton Publishers. 1999. ISBN 1-85346-412-0. MONATOVÁ, L. Pedagogika speciální. Brno: Masarykova univerzita. 1994 MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha. Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4 MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci VUP, 2001. ISBN 80-244-0231-9 MYSCHKER, N.; ORTMANN, M. Integrative Schulpädagogik. Stuttgart; Berlin; Köln: Kohlhammer, 1999, 285s. NEMÉTH, A. Slabozrakosť ako pedagogický problém. Bratislava. Sapientia.1999 ISBN. 80-967180-5-3 POŽÁR L. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava, 2000. ISBN 80-88774-74-8. POŽÁR , L. a kol. Školská integrácia detí a mládeže s poruchami zraku. Bratislava: Univerzita Komenského, 1996, 223s. ISBN 80 223 1101 4. RATH, W. Pädagogik der Blinden und Sehbehinderten. Berlin: Carl Marhold Verlagsbuchhandlung, 1985 ŘEHÁK S. a kol. Oční lékařství. Učebnice pro lékařské fakulty. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p., 1989. ISBN 08-033-89 SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých dětí I, II, Scientia, Praha 2000 VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTĚCH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-929-4 VÍTKOVÁ, M. a kol. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3 VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9 WALTHES, R. Einführung in die Blinden- und Sehbehindertenpädagogik. München: Ernst Reinhardt Verlag. 2003. ISBN 3-497-01651-9 Internetové zdroje: www.braillnet.cz www.european-agency.org www.lorm.cz www.msmt.cz www.sons.cz www.dvbs-online.de www.icevi.org www.spektra.eu www.okamzik.cz www.svarovsky.cz www.rvp.cz
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/SP4BK_SP2e