ZS1BP_AEP1 Pěstitelství a aplikovaná ekologie

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Božková (přednášející)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Jůzlová (přednášející)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Rozvrh
St 17:05–17:50 učebna 30
Předpoklady
V přednáškách se sjednocují středoškolské vědomosti studentů a vytváří se teoretický základ pro povinný předmět ZS1BP_PAEK Terénní cvičení z pěstitelství a aplikované ekologie. Současné plnění podmínek povinného předmětu ZS1BP_PAEK Terénní cvičení z pěstitelství a aplikované ekologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
porozumět a vysvětlit základní pojmy, utříbí základní vědomosti z oblasti mineralogie, geologie, meteorologie, klimatologie, pedologie, ekologie a pěstitelství, umožňující diskusi o principech trvale udržitelného života.
2, použít získané informace k poznávání modelových hornin a nerostů
3,vytvořit si fenologický kalendář
4,předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí pro pěstování zdraví prospěšných pokojových rostlin
5, na základě nabytých znalostí odvodit i neznámé zákonitosti života na Zemi
Cílem předmětu je sjednocení úrovně středoškolských znalostí základních pojmů a získání základních vědomostí z oblasti mineralogie, geologie, meteorologie, klimatologie, pedologie, ekologie a pěstitelství, umožňujících diskusi o principech trvale udržitelného života. Důležitá je informační databáze, včetně bezpečnostních předpisů pro práci s žáky v terénu a specializované pracovně i vysvětlení souvislostí mezi uvedenými znalostmi pro vytvoření kladného postoje k péči a ochraně zdravé přírody jako základního zdroje vlastního zdraví i zdravé společnosti.
Osnova
  • Trvale udržitelný život a rozvoj společnosti -úloha učitele v základním vzdělávání. 1. Středisko pro výchovu a vzdělávání pro TUŽ PedF MU Brno, biotopová zahrada. 2. Bezpečnostní předpisy a řády pro výuku v terénu a spec. učebnách. 3. Abiotické podmínky života. 4. Význam praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost zdravé přírody a zdraví člověka – příklady z praxe. 5. Mezinárodní ekologické vzdělávací programy-např. Globe, Modré z nebe… 6. Základní pojmy z mineralogie a geologie. 7. Základní pojmy z pedologie, meteorologie a fenologie. 8. Biotické podmínky života a základní pojmy z ekologie. 9. Třídění přírodnin. 10. Pokojové rostliny na ZŠ ovlivňující pozitivně zdraví ve školách-pěstování, význam.
Literatura
  • ANDRESKA, Jan. Geologie a biologie pro studenty pedagogiky I. stupně základních škol. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 219 s. ISBN 80-85866-46-3. info
  • OPLETAL, Lubomír a Jan VOLÁK. Rostliny pro zdraví. Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 1. Praha: Aventinum, 1999, 176 s. ISBN 8071510742. info
  • Lexikon užitkových rostlin : zeleninová, bylinná a ovocná zahrada s více než 250 barevnými portréty. Edited by Gunter Steinbach. Vyd. 1. V Praze: Knižní klub, 1997, 181 s. ISBN 8071764329. info
  • NOORDHUIS, Klaas T. Zahrada po celý rok. Translated by Miroslav Volf. 1. vyd. Praha: Rebo Productions, 1994, 479 s. : i. ISBN 80-85815-10-9. info
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
Výukové metody
přednášky, diskuse, e-learning
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičení ZS1BP_PAEK a jeho úspěšné zakončení.
Navazující předměty
Informace učitele
Přednášky jsou zpracovány jako e-learning.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012.