ZS1MP_DI3 Didaktika HV 3

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_DI3/01: St 10:40–11:25 učebna 36, B. Knopová
ZS1MP_DI3/02: St 11:35–12:20 učebna 36, B. Knopová
Předpoklady
ZS1MP_DI2 Didaktika HV 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je: osvojit si postupy vedoucí k porozumění hudebního sdělení, aplikovat je při práci s poslechovou skladbou v propojení s ostatními činnostmi
Osnova
  • Činnosti poslechové Realizace činností poslechových v propojení s dovednostmi nástrojovými, základními poznatky z dějin a hudební teorie. Robor vybraných hudebních děl našich i světových hudebních skladatelů, základní hudebně vyjadřovací prostředky. Aktivní forma poslechu, integrativní pojetí, metodika poslechu na 1.stupni ZŠ.
Literatura
  • Herden, J.: My pozor dáme a posloucháme, Scientia, Praha 1994
  • KNOPOVÁ, Blanka. Ahoj, písničko ! Učebnice hudební výchovy pro 1. ročník. 1. vydání. Praha: Milan Zeman, 1997, 29 s. Pansofia Praha. ISBN 80-85804-90-3. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Ahoj, písničko! Metodické poznámky pro učitele. 1. vydání. Praha: Milan Zeman, 1997, 22 s. Pansofia. ISBN 80-85804-93-X. info
  • KNOPOVÁ, Blanka a Jan POLÁK. Alternativní koncepce hudební výchovy v obecné škole. In POLÁK JAN. in: Musica viva in schola. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1995, s. 144-149. ISBN 80-210-1223-4. info
  • HERDEN, Jaroslav, Eva JENČKOVÁ a Jiří KOLÁŘ. Hudba pro děti : vysokoškolská učebnice : studium učitelství pro 1. stupeň základní školy [Herden, 1992]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1992, 194 s., [8. ISBN 80-7066-522-X. info
  • SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 1 na prvním stupni základní školy : učebnice pro studenty pedagogických fakult. Edited by Rudolf Siebr. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 311 s. info
  • HERDEN, Jaroslav. Hudba pro děti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 106 s. info
Výukové metody
Teoretická příprava a praktické osvojování postupů při práci s poslechovou skladbou. Samostatná příprava: zpracování metodického listu, rozbor pěti poslechových ukázek.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky ke zkoušce: Studenti prokáží teoretické znalosti (viz probírané celky ZS1MP_DI1-3) a praktické dovednosti: - ve hře na nástroj (písně s doprovodem, výběr pěti poslechových skladeb,pěti hlasových cvičení) - ve hře na zobcovou flétnu (orientace v tóninách C dur, G dur, D dur, F dur) - znalosti dirigování 2/4, 3/4 a 4/4 taktu - zpracování metodického listu - rozbor poslechových skladeb Při práci s písní se zaměří na funkční propojení s činnostmi instrumentálními, hudebně pohybovými a poslechovými a integrativní pojetí hudební výchovy.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.