CH2RC_3P3P Obecná didaktika chemie

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Pelcová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu:
- osvojení si základních poznatků z obecné didaktiky chemie;
- porozumění základním didaktickým principům výuky předmětu chemie na ZŠ;
- porozumění a analýza obecných zákonitostí didaktiky chemie;
- odvození možností aplikací didaktické teorii chemie na praktickou výuku chemických témat na ZŠ.
Osnova
  • 1. Didaktika chemie jako věda, její srovnání s přírodovědnými a jinými obory.
  • 2. Informace - komunikace – humanizace ve výuce předmětu chemie. 3. Didaktické zásady a učivo chemie na ZŠ.
  • 4. Výchovně vzdělávací systém, jeho morfologie a funkce a jeho univerzální aplikace ve všech fázích vyučovacího předmětu chemie. Profesionalita učitele chemie, role učitele chemie.
  • 5. Didaktické principy a jejich aplikace ve výuce chemie.
  • 6. Základní didaktické funkce a jejich konkrétní uplatnění ve výuce chemie. Smysl plánování a mechanismy jeho realizace. Motivace, jako permanentní činnost učitele, zvláštnost a jedinečnost motivace ve výuce chemie.
  • 7. Základní didaktické funkce a jejich konkrétní uplatnění ve výuce chemie. Komunikace ve výuce chemie a její zvláštnosti. Chemický jazyk, vizuální komunikace za účasti informačních technologií, komunikace prostřednictvím školního chemického pokusu. Řízení a kontrola ve výuce chemie.
  • 8. Fáze vyučovací hodiny chemie a jejich naplnění.
  • 9. Systém řízení a rozhodování ve výuce chemie, systémový a situační přístup. Pedagogické klima ve vyučování, jeho tvorba a kultivace.
  • 10. Objekt a subjekt v chemické školní práci, vyučování a učení, konkurence a kooperace, význam týmové práce. Nutnost rovnováhy reproduktivních a produktivních aktivit žáka.
  • 11. Poznatková báze ve výuce chemie na ZŠ a její strukturace. Standardizace chemických informací, základní učivo, invarianty, varianty. Strukturní linie chemického učiva. Kompatibilita chemických informací na 1. a 2. stupni ZŠ a SŠ.
  • 12. Mezipředmětové vztahy a integrační tendence v oblasti přírodovědných předmětů na ZŠ.
  • 13. Možnosti a hranice výukových technologií. Metody, formy a prostředky s důrazem na aplikace videotechniky a počítačů ve výuce chemie.
  • 14. Materiálně technické zabezpečení výuky chemie. Zásady bezpečné školní práce.
  • 15. Školní chemický pokus, klasifikace, aplikace a didaktické dopady.
  • 16. Typy vyučovacích hodin, jejich strukturace a nasazení. Uplatňování standardních situací, identifikace, kvalifikace a řešení nestandardních (neočekávaných, problémových a konfliktních) situací ve výuce chemie.
  • 17. Problémová metoda ve výuce chemie. Participace žáka, rozvoj jeho kreativity, imaginativní přístupy, představivost a fantazie.
  • 18. Ekologické aktivity ve výuce chemie na ZŠ.
Literatura
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • DLUHOŠ, Luděk. Vybrané kapitoly z didaktiky chemie. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 1995, 101 s. ISBN 8070420820. info
  • PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 350 s. info
  • PACHMANN, Eduard a Eduard HOFMANN. Obecná didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 334 s. info
Výukové metody
teoretická příprava
skupinová diskuse
samostatný úkol
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
hodnocení seminární práce na zadané téma.
Písemný test - splnění 80%
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.