De3DC_LTH1 Latina pro historiky 1

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/0/10. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Bednaříková (přednášející), prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
znalost české gramatiky a syntaxe
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení základů gramatiky a syntaxe latinského jazyka i techniky překladu v míře postačující pro správnou reprodukci a výklad latinských pojmů a citátů, využívaných ve výuce dějepisu i prohloubení zájmu o antickou historii a kulturu pomocí práce s některými originálními latinskými prameny; dále pak vytvoření dobrého odrazového můstku pro další případné studium latiny a samostatné využití její znalosti pro zpestření výuky dějepisu (ukázky a překlady dobových pramenů, interpretace jejich výpovědi žákům a studentům, kteří tak poznávají vlastní práci historika); třetím cílem je doplnění celkového profilu učitele o základy klasického vzdělání.
Osnova
  • 1. Místo latiny mezi indoevropskými jazyky; její přínos k vývoji evropské civilizace.
  • 2. Správná výslovnost latiny.
  • 3. Výklad o pěti latinských deklinacích.
  • 4. Výklad o čtyřech latinských konjugacích. Praesentní a perfektní kmen slove; tzv. historický praesens. 5. Nejdůležitější nepravidelná slovesa
  • .
  • 6. Přídavná jména, příslovce, zájmena, číslovky, používání latinských předložek.
  • 6. Pasívní užívání gerundiva a gerundia.
  • Ke všem gramatickým a syntaktickým jevům se uvádějí konkrétní příklady na tabuli, často jako ukázky živé latiny nebo výpovědí o antickém či středověkém historickém dění; k dalšímu procvičování jsou využívány doporučené učebnice a zadaná domácí četba latinských textů (ukázky z Caesara, Cicerona, Livia, Ovidia, Paula Orosia a Kosmovy Kroniky české).
Literatura
  • BARTONĚK, Antonín. Latina pro posluchače filozofické fakulty. Brno: Masarykova univerzita, 2001. info
  • PECH, Jiří. Latina pro gymnázia. Vyd. 1. Praha: Leda, 1996, 471 s. ISBN 808592711X. info
  • HAKENOVÁ, Alena. Latina pro gymnázia. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 131 s. info
Výukové metody
teoretická příprava
Metody hodnocení
zápočet
Informace učitele
Hlavním cílem je správné užívání latinských vlastních i obecných jmen ve výuce dějepisu a schopnost překladu jednoduššího historického textu s pomocí latinsko-českého slovníku. Osnova se týká zároveň i zkráceného jarního semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.