PdF:OV2MP_DOV1 Didaktika OV 1 - Informace o předmětu
OV2MP_DOV1 Didaktika OV 1
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Jana Skácelová (přednášející)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející) - Garance
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- OV2MP_DOV1/01: Po 7:55–9:35 učebna 41, J. Skácelová
OV2MP_DOV1/02: Po 16:10–17:50 učebna 41, J. Skácelová
OV2MP_DOV1/03: Po 9:45–11:25 učebna 33, J. Skácelová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: charakterizovat cíle OV, zhodnotit význam výchovné složky předmětu, vysvětlit základní principy vymezených výukových metod a aplikovat je na tématech OV.
- Osnova
- Vyučovací předmět občanská výchova na základní škole, jeho historie a současné pojetí v aktuálních kurikulárních dokumentech (RVP ZV). Taxonomie vzdělávacích cílů (Bloomova, Niemierkova, Krathwohlova) a jejich využití v OV. Didaktická analýza učiva OV, aplikace Brunerova konceptu struktury vědomostí. Monologické výukové metody v OV. Dialogické výukové metody v OV. Metoda řešení morálních dilemat v rámci OV. Skupinová a kooperativní výuka na hodinách OV.
- Literatura
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
- VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků : metodické náměty k realizaci průřezových témat. Vydání 1. Praha: Portál, 2008, 126 stran. ISBN 9788073673864. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005, 113 s. ISBN 8086666247. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
- HRACHOVCOVÁ, Marie. Metodická příručka k učebnici Občanská výchova pro 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2000, 127 s. ISBN 80-7182-094-6. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
- PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- Výukové metody
- Diskuse a 80% aktivní účast - plnění úkolů na seminářích.
- Metody hodnocení
- Písemná seminární práce - analýza a komparace realizace vyučovacího procesu hodin OV (mikrovyučování,běžná vyučovací hodina) rozsah 4 strany- ústní kolokvium z probírané problematiky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/OV2MP_DOV1