SP3MK_ADI Speciální pedagogika - Základy adiktologie

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 2. 12. 8:00–14:20 učebna 51
Předpoklady
Zájem o problematiku autismu, základní znalosti, praxe u osob s autimsem vítána, seminář není vhodný pro studenty prvních ročníků.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto semináře bude student schen vysvětlit termíny jako charakteristika autismu a spektrum autistických poruch, pervasivní vývojové poruchy, Aspergerův syndrom, etiologie, diagnostika, specifické problémy spojené s autismem, triáda postižení, GFCF dieta, alternativní formy komunikace u jedinců s diagnózou autismus, bude umět vytvořit speciální didaktické pomůcky, bude schopen popsat systém vzdlávání určený žákům s poruchami autistického spektra, dokáže charakterizovat TEACCH program. Výstupy z učení: Student umí vyjmenovat jednotlivé poruchy autistického spektra, dovede charakteŕizovat autismus, dokáže detailně popsat Aspergerův syndrom, orientuje se v etiologii a diagnostice, umí vytvořit speciální didaktické pomůcky, je schopen dítě s PAS zařadit do systému vzdlávání, umí charakterizovat TEACCH program.
Osnova
  • 1. Charakteristika postižení.
  • 2. Okruh osob s autismem. Projevy autismu.
  • 3. Etiologie a výskyt autismu.
  • 4. Triáda diagnostických kritérií autismu.
  • 5. Diagnostika autismu.
  • 6. Posuzovací škály.
  • 7. Poruchy autistického spektra (PAS).
  • 8. Aspergerův syndrom.
  • 9. Poradenství.
  • 10. Edukace jedinců s autismem.
  • 11. Teacch program.
  • 12. Son-rise program.
  • 13. GFCF dieta.
  • 14. Další terapie a přístupy.
  • 15. Organizace pro podporu osob s autismem.
  • 16. Srovnání se zahraničním.
  • 17. Literatura k autismu.
Literatura
  • GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 2003. 122s. ISBN 80-7178- 856-2.
  • PEETERS, T. Autismus. Od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998. ISBN 80-7183-114-X.
  • SCHOPLER, E. Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-292-5.
  • HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V. Dětský autismus. Praha: Portál. 2004. ISBN 80-7178-813-9.
  • JELÍNKOVÁ, M. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-042-0.
Výukové metody
Teoretická příprava formou konzultace, účast studentů doporučená a jsou nutné základní znalosti z oblasti psychopedie.
Metody hodnocení
Ústní zkouška hodnocena dle běžných postupů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.