PdF:SPDR_VZPS Specializace - psychopedie - Informace o předmětu
SPDR_VZPS Specializace - širší základ - psychopedie
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 30/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem kurzu je prohloubení studia jednotlivých oblastí oboru psychopedie,poradenství a intervence v předškolním věku pro speciální pedagogy. Po ukončení kurzu bude studen schpen dobře se orientovat v dané problematice oboru psychopedie a aplikace získaných poznatků ve vzdělávání jedinců s mentálním postižením.
- Osnova
- OBECNÉ OTÁZKY: • Vývoj vztahu společnosti k osobám s mentálním postižením • Vymezení kategorie osob s mentálním postižením, stupně postižení • Sociální dimenze mentálního postižení • Systém výchovy a vzdělávání osob s mentálním postižením ve státním sektoru a soukromém • Speciálně pedagogická diagnostika u jedinců s mentálním postižením • Terapie ve speciálně pedagogické péči (hipoterapie, ergoterapie, canisterapie, arteterapie, dramatoterapie, metody bazální stimulace ad.) • Současné zahraniční trendy v oblasti péče o osoby s mentálním postižením • Problematika celoživotního vzdělávání osob s mentálním postižením SPECIALIZAČNÍ OKRUHY: • Charakteristika osob s mentálním postižením, vliv výchovy a vzdělávání na rozvoj jedinců s mentálním postižením, jejich možnosti v oblasti profesního uplatnění dle jednotlivých stupňů postižení, problematika období dospělosti. • Downův syndrom, etiologie, charakteristika, možnosti vzdělávání a mimoškolních aktivit, období dospělosti. • Autismus, etiologie, charakteristika, možnosti vzdělávání dle jednotlivých forem. • Kombinovaná postižení, výchova a vzdělávání tohoto typu postižení, alternativní možnosti přístupu. • Ústavy sociální péče pro mentálně postižené osoby, vývoj, prognóza jejich dalšího vývoje v oblasti sociální sféry. • Nestátní zařízení, možnosti alternativní péče o osoby s mentálním postižením během celého života. Další požadavky ke zkoušce • Zpracovat seminární práce v rozsahu 10 stran vybraného tématu z oblasti obecných psychopedických otázek a jednoho tématu ze specializačních okruhů. • Zpracovat individuální vzdělávací program žáka s mentálním postižením ze speciální školy. • Výuka v předmětu psychopedie ve 2 semestrech Návrh témat disertačních prací • Možnosti edukace jedinců s kombinovaným postižením v České republice • Kvalita života u osob s mentálním postižením v širším kontextu • Integrace a inkluze dítěte s mentálním postižením • Komprehensivní rehabilitace z pohledu osob s mentálním postižením • Předprofesní a profesní příprava jedinců s mentálním postižením jako předpoklad vstupu na otevřený trh práce • Intervence ve výchově a vzdělávání jako součást socializačního procesu u jedinců se středně těžkou mentální retardací • Význam zvláštní školy v procesu soudobých integrativních změn
- Literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, samostudium.
- Metody hodnocení
- Projekt (rozsah - 30 stran).
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Literatura: BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-373. BLAŽKOVÁ, R. Chodíme do školy (1-3). Praha: Septima, 1996 BLAŽKOVÁ, R. Chodíme do školy - pro nižší stupeň PŠ. Praha: Septima, 1996 CARDINAX, V. Ujměte se mě, výchova hluchoslepých dětí. Praha: Scientia, 1999 ČERNÁ, M. Psychopedie. Praha: UK, 1995 DOLEJŠÍ, M. K psychologii mentálně retardovaných. Praha: Avicenum, 1996 HORT, V. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000 JAHODA, J. Hudební výchova pro 1. až 3. ročník speciálních škol. Praha: Septima, 1995 KARÁSKOVÁ, V. Tělesná výchova na ZvŠ. Praha: Septima, 1995 KLEIN, F. Základy komunikace s těžce tělesně postiženými a těžce mentálně postiženými dětmi. Aspekty bazálně dialektického principu výchovy. In: Sborník: Kritické životní situace dětí a mladistvých s tělesným a zdravotním postižením. Brno: MU, 1996 KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000 KYSUČAN, J. Úvod do psychopedie. Olomouc: UP, 1986 KUBOVÁ, L. Speciálně pedagogická centra. Praha: Septima, 1995 KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996 KUBOVÁ, l. Piktogramy - metodická příručka. Praha: Tech-Market, 1997 MARKOVÁ, Z., STŘEDOVÁ, L. Mentálně postižené dítě v rodině. Praha: SPN, 1987 MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1997 MÜHLPACHR, P. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno: MU, 2000. NESNÍDALOVÁ, R. Extrémní osamělost. Praha: Portál, 1997 O autismu - sborník příspěvků z mezinárodní konference. Brno: 1998 PIPEKOVÁ, J. a kol. Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením. Praha: IPPP ČR, 2004, 76 s. ISBN 80-86856-01-1. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky.2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-210-0. PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativcních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997 PUESCHEL, S. Downův syndrom pro lepší budoucnost. Praha: Tech-Market, 1997 RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: UP, 2002. 85 s. ISBN 80-244-0532-6. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2003, 290 s. ISBN 80-244-0646-2. RUBINŠTEJNOVÁ, S. J. Psychologie mentálně zaostalého žáka. Praha: SPN, 1987 ŘÁDA, J. Výjimečné děti. Praha: Septima, 1995 SCHOPLER, E. Autistické chování. Praha: Portál, 1997 SCHOPLER, E. Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. Praha: Portál, 1999 ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000 ŠVARCOVÁ, I. Základní otázky psychopedie. Praha: VÚP, 1997 ŠVARCOVÁ, I. Alternativní vzdělávací program zvláštní školy pro žáky romského etnika. Praha: Septima, 1999 TEPLÁ, M. Přípravný stupeň pomocné školy. Praha: Tech-Market, 1999 VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999 VALENTA, M. Péče o mentálně postižené v zahraničí. Olomouc. UP, 1994 VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Olomouc: Netopejr, 1997 VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc: Parta, 2003. ISBN 80-7320039-2. VAŠEK, Š. Pedagogika mentálne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1994 VAŠEK, Š. Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1999 VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006.. ISBN 80-7315-134-0. Vítková, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika Integrace školní a sociální. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004, 463 s. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika Integrace školní a sociální. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004, 463 s. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003. ISBN 80-86633-07-1. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003. ISBN 80-86633-08-X. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/SPDR_VZPS