PdF:SV4BP_ZPs1 Základy psychologie 1 (před.) - Informace o předmětu
SV4BP_ZPs1 Základy psychologie 1 (přednáška)
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Miroslav Filip, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Rozvrh
- Út 13:25–14:10 učebna 30
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Smyslem předmětu je důkladně seznámit studenty s obsahem jednotlivých psychologických disciplín. Osvojení základních vědomostí z oblasti obecné psychologie a psychologie osobnosti a jejich praktické využívání v sebepoznání a orientaci v praktickém denním, ale i profesním životě. Pokusit se o integrativní systematizaci poznatků a jejich uplatnění v rámci studia celé osobnosti. Předmět tvoří základní stavební kameny pro další studium psychologických, ale i pedagogických disciplín a praktickou přípravu studentů. Na předmět navazuje psychologie II (psychologie osobnosti)
- Osnova
- 1) Úvod do psychologie; psychologie jako věda o jednání, chování, prožívání; psychologie jako věda; struktura psychologie, obsah a předmět jednotlivých psychologických disciplín; zdroje psychologického poznání, „klinický“ a „akademický“ přístup; etické dimenze psychologie; psychologie jako pomáhající profese; přesahy do dalších oborů – pedagogika, sociální pedagogika, sociální práce.
- 2) Psychologická paradigmata, nejdůležitější směry v psychologii; vědomé versus nevědomé jednání; svobodné versus determinované jednání; vrozené versus naučené jednání; racionální versus iracionální jednání; somatické versus psychické; vliv minulosti, přítomnosti, budoucnosti. Problém normality. Behaviorizmus, psychoanalýza, humanistická psychologie, kognitivní psychologie a jejich východiska.
- 3) Kognitivní psychologie – základní pojmy, historický vývoj; procesy vzestupné (datově řízené) a sestupné (pojmově řízené), informační paradigma, počítačová metafora, asocianizmus, gestaltizmus; architektura kognitivního systému.
- 4) Percepce; tvarové zákony: figura-pozadí, blízkosti, podobnosti, uzavření; sítnice, obraz na sítnici, počitek, vjem; nápovědi zrakového vnímání – lineární perspektiva, gradient textury, atmosférická perspektiva, stínování, interpozice, pohyb, obvyklá velikost; konstantnost vnímání; tyčinky, čípky; konstruktivistické a přímé výklady vnímání
- 5) Paměť a učení – explicitní, implicitní, sémantická, epizodická, autobiografická, senzorická, echoická, krátkodobá, dlouhodobá, pracovní paměť; vytěsnění, interference (proaktivní, retroaktivní), amnézie (retrográdní, anterográdní); modálně specifická a nespecifická; mechanická, logická; základní teorie paměti - teorie paměťových skladů, teorie pracovní paměti; Ebinghaus a jeho křivka zapomínání; učení na subhumánní a humánní úrovni; sebereferenční efekt, efekt Zeigernikové; pojmové učení, senzitiace, habituace, senzitivní období, vtiskávání (imprinting); podmiňování klasické, sekundární (druhého řádu), operantní; sociální učení
- 6) Reprezentace (mentální, vnější, analogová, propoziční, distribuovaná), mentální schéma
- 7) Představy druhy představ, souvislost se zkušeností, pamětí, myšlením, anticipačním schématem, eidetická představivost a její využití ve výchovném procesu
- 8) Pozornost: definice a teorie pozornosti (Ribot, Rubinštejn, Wundt); vlastnosti (kolísání - oscilace, intenzita - koncentrace, rozsah - kapacita - extenzita); druhy (bezděčná - spontánní, úmyslná - aktivní - volní, protivolní); osobní časová rovnice; test koncentrace pozornosti
- 9) Myšlení - pojem a osvojování pojmů; myšlenkové operace (analýza - syntéza, indukce, dedukce., zobecnění, abstrakce); myšlení jako asociace, asociační zákony, slovníkový test; Piaget – vývoj myšlení; asimilace x akomodace; inteligence (teorie, způsoby měření); fluidní a krystalická inteligence; jednofaktorový model (Guilgord); Sternbergova teorie
- 10) Myšlení a tvořivost: divergentní a konvergentní myšlení, předpoklady tvořivosti, principy rozvoje, svoboda myšlení
- 11) Myšlení a morálka - Kohlbegrovo pojetí mravního vývoje; autonomní a heteronomní morálka (Piaget)
- 12) Myšlení a řeč - syntax, sémantika; hloubkové syntaktické struktury; generativita (produktivnost) jazyka (Chomsky); metafora (Lakoff); fonémy, morfémy, propozice; Wernickova (Wernickeho) afázie (senzorická), Brocova afázie (expresivní); vnitřní řeč (Vygotski)
- 13) Řešení problémů a usuzování - heuristika, pravidlo poměrného základu a jeho porušení; kognitivní styl, závislost-nezávislost na poli (Witkin)
- 14) Emoce a city, objasnění pojmů, dělení emocí a citů (stenické, astenické, afekty, nálady vášně, vyšší cit), teorie W. Jamese, evoluční teorie, interakce emocí a poznávacích procesů (tzv. percepční obrana)
- 15) Motivace, klasifikace motivů (Maslow, Frankl), teorie motivace, výkonová motivace (aspirační úroveň K. Lewin), test aspirační úrovně, krizové situace a jejich řešení, typy překážek (frustrace, konflikt).
- Literatura
- povinná literatura
- EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Translated by Miroslav Filip. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 748 s. ISBN 9788020015594. info
- ATKINSON, Rita L. Psychologie. Translated by Erik Herman - Miroslav Petržela. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 863 s. ISBN 808560535X. info
- doporučená literatura
- HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Velký psychologický slovník. Vydání čtvrté, v Portál. Praha: Portál, 2010, 797 stran. ISBN 9788073676865. info
- SHEEHY, Noel. Encyklopedie nejvýznamnějších psychologů. Translated by Jiří Ogrocký. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2005, 238 s. ISBN 8086598829. info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Edited by Eva Vyskočilová. Vyd. 4., V nakl. Portál 3. Praha: Portál, 2001, 143 s. ISBN 807178608X. info
- HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-154-1. info
- neurčeno
- MAREK OP, A. M. Psychologie. Olomouc, 1992
- GUGGENBÜHL-CRAIG, Adolf. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 113 s. ISBN 9788073673024. info
- HOSKOVEC, Jiří, Milan NAKONEČNÝ a Miluše SEDLÁKOVÁ. Psychologie XX. století : některé významné směry a školy. 1. vyd. [i.e. 2. vyd.]. Praha: Karolinum, 2002, 295 s. ISBN 8024603004. info
- ŠVANCARA, Josef. Emoce, city a motivace. Vyd. 2. dopl. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 183 s. URL info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- Předpokladem pro ústní část zkoušky je úspěšné absolvování minimálně dvou znalostních testů (z celkové počtu 3, 1 opravný a náhradní). Ke zkoušce se studenti připravují podle vymezení jednotlivých oblastí v průběhu celého semstru (viz. probíraná témata).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/SV4BP_ZPs1