ZS1BK_APB4 Aplikační blok z psychologie 4 - Utváření podmínek školní úspěšnosti žáků

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/0/1. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BK_APB4/01: Pá 23. 9. 9:30–10:50 učebna 35, Pá 16. 12. 9:30–10:50 učebna 34, I. Žaloudíková
Předpoklady
ZS1BK_PsVV Psychologie vyučování a vých.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je využití psychologických poznatků z pedagogické psychologie v praxi učitele. Zaměřuje se na praktické činnosti se skupinou žáků nebo individuální práci s jednotlivými dětmi. Využívá metody pozorování, rozhovoru, analýzy žákovy činnosti nebo dotazníku k získání informací a příčin neprospěchu žáka. Zdůrazňuje využití teoretických znalostí v pedagogické praxi. Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;
- porozumět základům pedagogické psychologie;
- analyzovat příčiny školního neprospěchu žáka;
- využít znalosti pedagogické psychologie k praktické činnosti učitele ve výuce;
- použít metody pedagogické psychologie v praxi
Osnova
  • Psychologie učení; Teorie učení v psychologii; Učení a motivace, transfer a interference, zpětná vazba, opakování v učení; Psychologie školní neúspěšnosti; Psychologie vyučování, učební styl, znalosti, postoje, dovednosti a návyky, řízení školní třídy; Psychologie výchovy, odměna a trest; Poruchy chování, agresivita, šikana; Osobnost učitele, osobnost žáka; Zvládání školní zátěže, školní stres; Klima školní třídy, školy;
Literatura
    povinná literatura
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002, 544 s. ISBN 80-214-2203-3. info
Výukové metody
aktivní účast na semináři, prezentace tématu, diskuse
Metody hodnocení
seminární práce, zápočet
Informace učitele
Aplikační blok IV - Utváření podmínek školní úspěšnosti podzim 2011
Sylabus
1. Vztah učitel x žák – vzájemná interakce učitel-žák, partnerský vztah, respektování osobnosti dítěte.( KOPŘIVA A KOL.Respektovat a být respektován. Praha, Portál: KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997)
2. Problémy školního neprospěchu - školní úspěch a neúspěch, intelektové a mimointelektové příčiny neprospěchu. (KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996, VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha UK, Karolinum 1998)
3. Dítě s výukovými potížemi - specifické poruchy učení, práce s dětmi s poruchami učení, integrovaní žáci, klasifikace a hodnocení žáků s SPU, individuální vzdělávací program IVP. (ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003, KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, Portál, 2007.)
4. Kognitivní styl a učební styl – typy učebního stylu a diagnostika, učení ve spirále, vědomosti, dovednosti, formování postojů a návyků, kompetence žáků, dotazník (Learning style inventory) LSI. (MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1999, FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995, RIEFOVÁ. S. Nesoustředěmé a neklidné dítě ve škole. Praha, Portál : 2007.)
5. Odměna a trest ve výchově - prostředky výchovy, přesvědčování, povzbuzení, osobní příklad, styly výchovy, účinné trestání, zákon přirozených následků, výchova sebevýchova, výchova v rodině a ve škole. (ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002, ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993)
6. Poruchy chování - ADD/ADHD, (LMD) problémové chování, zvládání a řízení třídy, problémy se skupinovým chováním, psychologická hlediska při výchově problémových dětí, poruchy chování u dětí.( RIEFOVÁ. S. Nesoustředěmé a neklidné dítě ve škole. Praha, Portál : 2007, VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. VÁGNEROVÁ, M. Patopsychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 2001)
7. Osobnost žáka - struktura osobnosti, formování osobnosti, poznávání osobnosti žáka a její charakteristika, individuální rozdíly v učení, individuální přístup učitele k žákům, utváření adekvátního sebepojetí žáků. (FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995. Echle, E. Osmým divem světa jsem já. Ústav klinické a poradenské psychologie., s.r.o.Brno. 1997.)
8. Osobnost učitele - požadavky na osobnost učitele, interakce učitel-žák, úspěšnost učitele, učitelský stres, burn-out, předcházení stresu, metody zvládání stresu učitele, přístup učitele k žákům. (HENNIG, C., KELLER, G. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996, PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, Portál, 1996)
9. Agresivita a šikana ve škole – předcházení sociálně patologickým jevům ve škole. (KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001, KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování. Praha“ Portál, 1999)
10. Práce se školní třídou - strategie řízení třídy, jak vést žáky, práce s malou sociální skupinou, diagnostika školní třídy, klima školní třídy, sociální klima školy, poznávání vztahů ve třídě. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. (CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994, ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002. )
11. Strategie vyučování – učíme děti myslet, aktivní vyučování, vyučovací styl učitele, efektivní vyučování. (FISHER. R. Učíme děti myslet a učit se. Praha, Portál, 1995. SILBERMAN, LAWSONOVÁ, K. 101 metod pro aktivní vyučování. Praha, Portál, 1995. Vyučovací styl. Praha, potrtál, 2007. Mezinárodní akademie vzdělávání UNESCO. Efektivní učení ve škole. Praha, Portál, 2005.)
12. Využití pozitivní psychologie v práci učitele zš – (Křivohlavý, J. Pozitivní psychologie, Praha: Potrál, 2007.)
Literatura:
Časopis Pedagogika /http://www. Pedagogika.cz/ Časopis Školský psychlog/http://www.school-psychology.cz/ Časopisy : Psychologia a patopsychologia dietata, Moderní vyučování, Učitelské listy, Československá psychologie, Psychologie dnes, Rodina a my.
1. CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994 2. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002 3. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993 4. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995 5. HENNIG, C., KELLER, G. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996 6. HLADKÝ, A. a kol. Zdravotní aspekty zátěže a stresu. Praha: 1993 7. JEŽEK, S. Psychosociální klima školy. Brno: 2003 8. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995 9. KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000. 10. KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996 11. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001 12. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování. Praha“ Portál, 1999. 13. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997 14. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat stres. Praha: Grada, 1994 15. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003 16. KŘIVOHLAVÝ, J. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2004 17. KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002Dittrich, P. Pedagogicko- psychologická diagnostika. Praha: 1992 18. KULIČ, V. Psychologie řízeného učení. Praha“ Akademia, 1992. 19. LAŠEK, J., MAREŠ, J. Jak změřit sociální klima třídy? Pedagogická revue, 43, 1991, 6, s.401-410. 20. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998 21. MAREŠ, J., OUHRABKA,M. Žákovo pojetí učiva. Pedagogika, 42, 1992, 1, s.83-94. 22. MAREŠ,J. SKALSKÁ,H. LSI-dotazník stylu učení pro žáky základních a středních škol . Psychológia a patopsychológia dietata, 29, 1994, 3, s.248-264. 23. MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z: Děti, rodina a stres. Praha: 1994 24. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995 25. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998 26. MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: DVU MU, 1996. 27. MÍČEK, L. ZEMAN, V. Učitel a stres. Brno: MU, 1992 28. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, Portál, 1996 29. ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995 30. SOBOTKOVÁ, I. Výchova v rodině. Praha: Portál, 2001 31. SVOBODOVÁ, J., JůVA, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996 32. SMITH, Ch. A. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1994 33. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. 34. VÁGNEROVÁ, M. Patopsychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 2001 35. VANÍČKOVÁ, E. Tělesné tresty dětí. Praha: Grada, 2004 36. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1998. 37. RIEFOVÁ. S. Nesoustředěmé a neklidné dítě ve škole. Praha, Portál : 2007. 38. KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.