OP3BK_DON1 Obchodní nauka 1 - O, D

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/1.3. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Bc. Pavla Dvořáková (přednášející)
doc. JUDr. PhDr. Ivo Svoboda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 13. 10. 13:55–16:30 učebna 60, So 20. 10. 13:55–16:30 učebna 20, So 24. 11. 7:30–10:05 učebna 20, So 1. 12. 10:15–12:50 učebna 20, So 22. 12. 15:45–18:20 učebna 20
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu Obchodní nauka je poskytnout posluchačům ucelené vědecké poznatky o významu, funkcích a klasifikaci obchodu ve všech hlavních souvislostech. Dále bude vysvětlena tvorba maloobchodních cen, význam a použití slev, podstata platebního styku, činnosti jednotlivých obchodních kategorií a retailing.
Osnova
  • 1. Podnikatelský plán — význam podnikatelského plánu — úlohy a užití podnikatelského plánu — fáze tvorby podnikatelského plánu — struktura podnikatelského plánu — flexibilita podnikatelského plánu 2. Význam pojmu sortiment ― obchodní a výrobní sortiment ― třídění a vývojové změny ― pracnost sortimentu 3. Obchodně provozní operace ― informační systém oběhu zboží ― technologická skupina zboží 4. Dispoziční řešení prodejních jednotek ― mechanizační prostředky a zařízení ― význam, členění a řešení ploch ― vztah prodejních a neprodejních ploch 5. Přepravní prostředky a obaly zboží 6. Cenová tvorba v obchodě — význam ceny v obchodě — metody stanovení ceny v obchodě — obchodní přirážky — slevy a skonta 7. Charakteristika a cenová tvorba služeb 8. Platební styk — význam platebního styku — rozdělení platebního styku — klasifikace plateb — dokumentární akreditiv — směnky a šeky
Literatura
    doporučená literatura
  • VAŠKO, Josef. Obchodní nauka. Vyd. 1. V Praze: Česká zemědělská univerzita, 1997, 233 s. ISBN 80-213-0338-7. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen ústní i písemnou zkouškou. Otázka ke zkoušce- viz. osnova
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Specializace obchod a služby.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014.