OP3BP_INGP Engineers Pedagogy

Faculty of Education
Autumn 2012
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Contact Person: Jana Jachymiáková
Supplier department: Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Timetable
Tue 16:40–18:20 učebna 54
Prerequisites
Knowledge of basic concepts of general pedagogy and general didactics.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of this course the student will be able to use the information to create your own concept of teaching-based engineering education.
Syllabus
  • 1st Engineering education in the context of educational sciences 2nd Information based engineering education 3rd Object and concept engineering education 4th Objectives and their taxonomy in the process of vocational training 5th Curriculum in vocational education 6th Psychological and sociological aspects of vocational education 7th Technology teaching in technical courses 8th Teaching methods in vocational education 9th Rating (evaluation) in education 10th Forecasts and trends of lifelong education in the CR and abroad.
Literature
    required literature
  • MELEZINEK, Adolf. Inženýrská pedagogika. Translated by Božena Coufalová - Dana Dobrovská, Illustrated by Jiří Vacek. Vyd. 2. přeprac. Praha: Vydavatelství ČVUT, 1994, 179 s. ISBN 800101214X. info
    recommended literature
  • Podpora rozvoje oborových a předmětových didaktik v odborném vzdělávání : sborník příspěvků z 2. konference partnerství TTnet ČR : konference se konala 28. listopadu 2006 v konferenčním centru Fakulty strojní ČVUT v Praze. Edited by Karel Ouroda - Richard Veleta - Zlatica Dorková. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008, 55 s. ISBN 9788087063057. info
  • BELCOURT,M. – WRIGHT,P,C. Vzdělávaní pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada, 1998.
  • OURODA Stanislav, Oborová didaktika. Brno: MZLU, 2000.
  • KOLÁŘ, Zdeněk and Karel RÝDL. Úloha obecné didaktiky v přípravě učitelů na vysoké škole. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 1988, 210 s. info
  • KOLÁŘ, Zdeněk and Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků : formy hodnocení, učitel a žák, sebehodnocení, praktické ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 157 stran. ISBN 802470885X. info
  • Václav Fišer, Alexej Petrík. Základy inžinierskej pedagogiky. 1993.
  • Claudio Borri, Francesco Maffioli. Re-engineering Engineering Education in Europe. 2007.
  • Dušan Driensky. Úvod do inžinierskej pedagogiky. 2006.
  • KOHOUTEK, Rudolf and Karel OURODA. Psychologie osobnostních typů učitele. Brno: CERM akademické nakladatelství, 2000, 19 s. ISBN 8072041762. info
    not specified
  • Domenico Grasso, Melody Brown Burkins. Holistic Engineering Education: Beyond Technology. 2009.
  • OURODA, Karel. Zkušenosti z přípravy a realizace předmětu "Projektování a tvorba školních vzdělávacích programů" v navazujícím magisterském studiu učitelů OP na středních odborných školách. 2008. URL info
Teaching methods
Lecture The film on the issue Expert talk Eexcursions
Assessment methods
More home study a given topic (written processing and presentation to the extent of 2-3 pages A4) to   this topic Final Test
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Autumn 2011, Autumn 2013, Autumn 2014.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2012, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2012/OP3BP_INGP