PdF:SC4BK_PFUN Projektování a fundraising - Informace o předmětu
SC4BK_PFUN Projektování a fundraising
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 2/2/3. 14 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. arch. Anna Palacká (přednášející)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Ing. arch. Anna Palacká
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 15. 9. 8:25–11:55 učebna 32, So 13. 10. 8:25–11:55 učebna 32, So 10. 11. 13:55–18:20 učebna 32
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- V rámci předmětu „Projektování a fundraising“ studenti získají základní teoretické znalosti nutné pro projektovou činnost a fundraising. Cílem je nasměrovat studenty na stávající grantové programy otevřené mladým lidem a průřezově je seznámit s dalšími, takovými, se kterými se mohou setkat v rámci svých praxí/ stáží v organizacích různého typu. V rámci teoretického základu se student seznámí s projektovými pojmy a procesy, které jsou v praxi potřeba pro úspěšné absolvování učednické pozice v projektovém procesu (projektový asistent, fundraiser junior). Inovací je propojení teorie s principy a praxí neformálního vzdělávání, které je jedním z pilířů celoživotního vzdělávání, jak jej definuje Rada Evropy a Evropská komise. Součástí teoretických zdrojů předmětu budou aktuální grantové programy EU v rámci strukturálních fondů a EACEA, a také programy subjektů českého neziskového sektoru. Předmět je rozvržen do čtyř samostatných modulů. Výstupem předmětu budou realizované mini projekty, díky kterým se student seznámí s některými částmi „projektové kuchařky“. Mini projekty svým obsahem a formátem co nejvíce kopírují skutečné projektové výstupy reálného projektu.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: orientovat se v aktuálních grantových programech EU v rámci strukturálních fondů a EACEA, a také v programech subjektů českého neziskového sektoru;
zpracovat základní zdrojové podklady projektu nutné pro čerpání projektových peněz;
naplánovat si roli projektu ve dvouletém horizontu svého profesního rozvoje;
a dále;
navázat kontakt se zástupci neziskového sektoru;
využít informace ke kritickému výběru své role v projektovém týmu, s ohledem na své postoje a aktuální dovednosti;
přispět k práci stávajícího projektového týmu promyšlenými a kontextovými argumenty a širšími poznatky. - Osnova
- Modul 1 - PROJEKT
- 1.Úvod do projektování: motivace k projektové činnosti, konkurenceschopnost.
- 2. Projektový cyklus, základní názvosloví, strategické dokumenty.
- 3. Projektový tým, komunikace.
- Modul 2 - FUNDRAISING
- 4. Základní principy, pojmy, zdroje.
- 5. Mládež v akci, grantová žádost.
- Modul 3 - PRAXE, REFLEXE
- 6. Projektování & Fundraising: případové studie.
- 7. Reflexe sebraných dat a mini projektů.
- 8. Jak rozumět posudku hodnotitelů grantové žádosti – příklady z praxe.
- Modul 4 - ZDROJE, PŘÍLEŽITOSTI
- 8. Užitečné zdroje a nástroje, kde je najít a jak s nimi pracovat.
- Literatura
- povinná literatura
- SVOZILOVÁ, Alena. Projektový management. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 353 s. ISBN 8024715015. info
- doporučená literatura
- ŠEDIVÝ, Marek a Olga MEDLÍKOVÁ. Úspěšná nezisková organizace. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praga: Grada Publishing, 2011, 154 s. ISBN 9788024740416. info
- Příručka pro žadatele o finanční podporu grantových projektů Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů. Vyd. 1. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2005, 130 s. ISBN 8086878104. info
- Výukové metody
- přednášky, seminární cvičení, domácí příprava, mini projekty, samostudium e-learning
- Metody hodnocení
- K úspěšnému zvládnutí předmětu je potřeba mít pravidelnou docházku a průběžně zpracovat tři mini projekty včetně absolvování společné reflexe v rámci výuky.
Projekt NUMERUS - ochutnávka projektové kuchařky;
Projekt MANUS - navázání kontaktu se zástupci neziskových organizací a sběr dat v terénu;
Projekt TEMPUS - role projektu v dvouleté osobní strategii profesního rozvoje. - Informace učitele
- Informace o grantových a dotačních řízeních: www.strukturalni_fondy.cz, www.esfr.cz, www.neziskovky.cz – grantový kalendář; elektronické verze dokumentů jednotlivých operačních programů, MMR ČR, 2007 - 2009; Publikace: Svozilová A.: Projektový management, Grada publishing, a.s. 2006, Šedivý M., Ing.: Řízení projektového cyklu, psaní projektů a žádost o grant, ICN 2004, Příručka pro žadatele o finanční podporu grantových projektů, MPSV ČR, 2005; Neformální vzdělávání: www.mladezvakci.cz,; http://eacea.ec.europa.eu/index.html; Obecné dokumenty pro žadatele o grant jednotlivých programů EACEA. Publikace: Řízení projektů T-KIT, Rada Evropy a Evropská komise, 2000; KONEV – příspěvky účastníků Konference neformálního vzdělávání 2007, Česká národní agentura Mládež;
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/SC4BK_PFUN