SC4MK_PRVC Projektování a výzkum ve volném čase

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/1.2. 14 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 14. 9. 16:40–20:10 učebna 24, So 13. 10. 8:25–11:55 učebna 24, Pá 7. 12. 13:00–16:30 učebna 24, Pá 11. 1. 13:55–15:35 učebna 24
Předpoklady
!NOWANY( SC4MK_KAZS Kazuistický seminář , SC4MK_TVMV Teor. východiska multivýchovy )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat teoretické znalosti a praktické zkušenosti s přípravou výzkumných, ale též pedagogických projektů, jejichž cílem je intervence do pedagogické praxe, prostřednictvím uplatnění nových metod práce a zajištění patřičných finančních prostředků. Studenti dle zadání zpracují výzkumný nebo pedagogický projekt, jenž má charakter reálného projektu. Před seminární skupinou projekt obhajují, kolegové hodnotí ideový záměr, adekvátnost zvolených metod a obhajobu rozpočtu apod.
Osnova
  • Vypracování výzkumného projektu ve sféře volného času ve standardním rozsahu a úpravě vědeckého textu (rozsah textu mezi 10 000 až 12 000 znaků, v textu uvádět odkazy na použitou literaturu, za textem její seznam). Základní poznatky o tvorbě a realizaci projektů, vypracování vlastního (výzkumného) projektu od výběru tématu, formulace problému, volby nástrojů k jeho zpracování do závěrečné písemné podoby. 1. Strategické plánování. 2. Zdroje financování (granty, sponzoři-jejich výběr, odůvodnění projektů). 3. Projektování, pojem projekt, tvorba projektu (stanovení cílů, dílčí kroky ekonomické, technické, personální zajištění, propagace, jednotlivé etapy realizace). 4. Žádosti o přidělení grantů, mechanismus vyhlašování grantů, podmínky pro přidělení grantů. 5. Prezentace instituce či sdružení v projektu, v osobním kontaktu. Postup při tvorbě žádostí o sponzorské dary. 6. Závěrečné zprávy a vyhodnocení projektů. 7. Vypracování vlastního projektu.
Literatura
  • POLAČKOVÁ, Zuzana. Fundraisingové aktivity : jak získat finanční prostředky od místní komunity. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 119 stran. ISBN 8071786942. info
Výukové metody
Teoretická příprava, domácí příprava, prezentace práce.
Metody hodnocení
„Chtěl bych takovou školu“ Citát J.A. Komenského uvozuje seminární úkol. Studenti nebudou připravovat koncept vlastní školy, jak by se na první pohled zdálo, ale vytvoří vlastní originální projekt, který svým obsahem náleží do problematiky výchovy dětí, mládeže a dospělých v oblasti volného času. Jedná se o simulační projekt. Studenti si vyberou jednu z projektových (grantových) reálně existujících možností a vytvoří vlastní projekt, prostřednictvím kterého se budou ucházet o finanční prostředky na realizaci vlastních myšlenek. „Co děláme za školou?“ V oblasti volného času se setkáváme s tzv. oficiálními aktivitami pro děti a mládež, které se obvykle připravují v centrech volného času apod. Očím skryté zůstávají neoficiální aktivity dětí a mládeže, o kterých toho příliš mnoho nevíme a které nemusí být vždy protispolečenské povahy. Cílem seminárního úkolu je vybrat si jednu z těchto činnosti dětí a mládeže a realizovat s aktéry focusní šetření, které by tento fenomén detailně přiblížilo. Studenti využijí svého tvořivého přístupu a shromáždí o daném fenoménu velké množství dokladů. Video nahrávky, záznam rozhovoru, fotodokumentaci, webové prezentace apod. Výstupem je zpráva z výzkumného šetření (10 000 znaků bez mezer) a multimediální prezentace využívající výše zmíněné prostředky. „Škola hrou“ Prostřednictvím seminární práce se studenti seznamují s novou oblastí ve vzdělávání hravou formou, tzv. edutainment. Student se rozhodne mezi dvěma alternativami. Buď se pokusí vytvořit vlastní návrh edutainmentových aktivit (návrh pomůcek, aktivit, her), nebo detailně popíše reálně existující zařízení. V ČR je jich velice málo a proto jejich popis (především zahraničních zařízení) je velice cenný. Pokud se student rozhodne pro druhou alternativu pak detailně popíše pedagogický význam aktivit, psychologické zákonitosti kterých je využíváno a vše doplní fotodokumentací, video apod., včetně odkazu na webové stránky, umístění (mapka), otevírací doba apod. V rámci první alternativy studenti přesně popíší smysl připravované aktivity včetně náčrtků. Jedná-li se o pomůcku, studenti ji vyrobí nebo předloží maketu apod.
Informace učitele
Association of Fundraising Professionals, Professional association of individuals responsible for generating philanthropic support for a wide variety of nonprofit, charitable organizations. Dostupné na: http://www.afpnet.org. Cesty k úspěšnému fundraisingu. Dostupné z: http://www.neziskovky.cz/files/publikace/Setkavani_2004_publikace.pdf. POLAČKOVÁ, Z. Fundraisingové aktivity : jak získat finanční prostředky od místní komunity. 1.vyd. Praha : Portál, 2005. 119 s. ISBN 80-7178-694-2.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je součástí profilace Pedagogika volného času.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014.